Dé 6 marketing musts van 2021

(Digital) Marketing

Wanda Borter

Content Marketeer

Wanda Borter

Content Marketeer

Dat digitaal de toekomst heeft, roepen we al ruim 12 jaar. Dat het in 2020 verplicht ons voornaamste communicatiemiddel zou worden, hadden we niet kunnen voorspellen. Maar de corona uitbraak versnelde de digitale transformatie die al jaren steady doorzet met een knal. Ondertussen zijn we allemaal wat meer digital savvy en zetten we ook voor onze bedrijven weer door. Daarom vinden wij 2021 het perfecte jaar om ook je organisatie digitaal kundig te maken. Trends en nieuwe ontwikkelingen zijn natuurlijk hartstikke spannend - en we volgen deze ontwikkelingen graag - maar zijn ze ook succesvol? Daarom staan Wanda & Dave in dit artikel stil bij een aantal ontwikkelingen die hun effect inmiddels wel al bewezen hebben. 

1. Welcome back, conversational marketing

In de populaire Netflix-serie Grace and Frankie zegt IT-hulp Mike: “The internet's not like a real conversation. It's just a bunch of people screaming into the void.”

Zijn we het niet mee eens, Mike! Met het zetje dat 2020 heeft gegeven, zien we mensen steeds vaker grijpen naar digitale tools om conversaties mee te houden. Mensen met elkaar, met bedrijven, maar ook bedrijven onderling. 

Toen Drift de term “conversation marketing” een paar jaar geleden in het leven riep, was het een opkomende trend. Ondertussen is het onze way of life. Drift beschreef de term als “a one-to-one approach to marketing that companies use to shorten their sales cycle, learn about their customers, and create a more human buying experience.”

Conversational marketing gebeurt dus op de momenten dat je contactmomenten hebt met leads en klanten in real time en op een zo persoonlijk mogelijke wijze. Social media is hier geschikt voor, maar het mooie is dat je conversational marketing ook kunt automatiseren - via marketing automation software. 

Door middel van chatbots, dynamische of liquid content (vertelde Wanda vorig jaar al meer over) en workflows kun je, zonder daadwerkelijk zelf op dat moment iets te doen, directe actie-reactie communicatie opzetten - specifiek op je bezoeker. 

Frankie hearts social media

2. Marketing automation software 

En dat brengt ons gelijk naar de oplossing die al jaren succesvol toegepast wordt door een breed scala aan grote en kleine ondernemers. En toch wordt het door veel bedrijven nog niet benut. Eeuwig zonde, want marketing automation kan bijzonder snel en tegen zeer lage kosten al geïmplementeerd worden. 

Dat terwijl de resultaten - op basis van jarenlange ervaringen en gedegen onderzoek -  toch voor zichzelf spreken:

Nog niet overtuigd? Nog drie cijfertjes dan. 

  • Bedrijven die marketing automation gebruiken betalen gemiddeld 33% minder per lead (via Forrester Research) 
  • Hun ROI gaat met 45% omhoog wanneer ze marketing automation inzetten (via MarketingSherpa
  • En 79% van de best functionerende bedrijven hebben marketing automation al meer dan 3 jaar in hun arsenaal zitten (via Venture Harbour

En via een beetje fatsoenlijke marketing automation tool kickstart je jezelf naar tal van andere mooie mogelijkheden: dynamische content (zie ook punt 1), lead scoring (check Barts blog voor meer info), chatbots, een betere marketing-sales overdracht en nog zoveel meer. 

Want werken met marketing automation is niet alleen tijdbesparend voor jou en veel relevanter voor je bezoekers - het is ook nog eens ontzettend leuk. Wanda geeft je graag een gratis demo! 

3. E-mail marketing

Waarschijnlijk de grootste anti-trend van 2020. E-mail marketing is al zo oud als het internet zelf. E-mail is ook al jaren het marketingkanaal met de hoogste ROI, en dat is eigenlijk helemaal niet zo gek. Onder de AVG wetgeving mag je namelijk alleen personen mailen die vooraf hebben aangegeven dat ze jouw mailings willen ontvangen. Dat is een speciale groep zeer betrokken mensen met een uitgesproken interesse in jouw merk of bedrijf! 

Zorg er dus voor dat je nieuwsbrief de moeite waard is. Bijvoorbeeld door het geven van tips en inspiratie of scherpe aanbiedingen. 

Het kan ook helemaal geen kwaad om bezoekers van je website of -shop op een (niet te opdringerige) manier te vragen om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief (al dan niet in ruil voor een eenmalig extraatje, denk aan een korting, gratis verzending of een gratis download). Wees hierbij niet bang dat het merendeel zich weer zal uitschrijven. Als de nieuwsbrief interessant blijft zullen zij hem blijven openen en lezen. Je hebt dit dus zelf in de hand ;-)

Én.. Wanneer je eenmaal bent gestart met e-mailmarketing is het stapje naar marketing automation snel gemaakt. Menige e-mail marketing tool biedt mogelijkheden om het versturen en opvolgen van e-mails te automatiseren. Op die manier kun je klein beginnen, bijvoorbeeld door een nieuwe abonnee automatisch welkom te heten met een passende e-mail met daarin je meest populaire content of producten. 

4. Google ads

Als je een machine bezat die van iedere euro 10 euro kon maken, zou je hem dan maar af en toe gebruiken? Google Ads (voorheen Google Adwords) is zo’n machine.. maar het is er wel eentje met een gebruiksaanwijzing. De laatste jaren zijn er drastische aanpassingen doorgevoerd in zowel de interface als de mogelijkheden. Daardoor is het weliswaar eenvoudiger geworden om snel een campagne op te zetten maar is het moeilijker om een optimaal resultaat uit deze campagne te halen, zonder af en toe diep onder de motorkap te duiken (zie ook het blog van collega Bart). 

Dat neemt niet weg dat Google Ads ook in 2021 een van de krachtigste tools in het arsenaal is van iedereen met online doelstellingen. Of het nou gaat om het bereiken van een doelgroep door middel van display of video advertenties, het “afkopen” van een vermelding bovenaan de zoekresultaten door middel van zoekadvertenties of het adverteren van je producten met Google Shopping. Tel hier de geavanceerde mogelijkheden voor remarketing en de talloze targeting opties bij en je hebt een marketing-platform dat tot dusverre onverslagen is.

5. Schrijf voor bezoekers, niet voor zoekmachines 

De jaren waarin je maar zo vaak mogelijk je zoekterm in een tekst propte om hoger in de zoekresultaten te komen, ligt gelukkig al lang achter ons. Maar Google wordt steeds slimmer, vooral in het achterhalen van de zoekintentie van de gebruiker. In 2019 rolde Google de BERT update al uit - en die ontwikkeling zet Google door. 

Met deze updates staat niet meer het specifiek getypte woord staat centraal in de zoekresultaten, maar de context. Een genot voor alle content-marketeers, die al jaren het liefst gericht op de vraag van de doelgroep schrijven. 

Weet je nog niet goed wat de vraag en zoekintentie van je doelgroep nou eigenlijk is? We helpen je graag. Door heldere persona’s en customer journeys te ontwikkelen, krijgen jij en je collega’s inzicht in je doelgroepen en hun behoeften. Vrijblijvend meer info? Mail me

Want die manier van content maken gaat de komende jaren steeds belangrijker worden: om in de Google zoekmachine hoog te scoren, maar ook om jouw website op te laten poppen bij featured snippets en voice search. Die featured snippets zijn blokjes informatie die direct in Google oppoppen, waardoor de zoeker niet eens op een zoekresultaat hoeft te klikken om zijn vraag beantwoord te krijgen. Een ontwikkeling die de komende jaren nog sterk zal ontwikkelen en steeds vaker voor een zogenaamde zero click search zal resulteren - dus moet jij ook op een andere manier gaan schrijven om toch in the picture te komen. 

6. Even geen scherm

Het zal ons niks verbazen als het nieuwe woord van het jaar “Zoom-vermoeidheid” of “Hangout-hangover” wordt. Het nadeel van die digitale transformatie? We zijn die schermen ook wel een beetje moe. De hele dag achter je laptop, mobiel, tablet hangen en dan ‘s avonds ook nog eens? Die ogen kunnen ook wel wat rust gebruiken. 

En daar komt een generatie content zonder scherm weer terug in the picture. Podcasts, goede oude drukwerk of wellicht de trend die al jaren op lijstjes staat, maar hier in Nederland nog steeds niet zo populair is - voice search... Wij zijn niet zo arrogant dat we die schermloze varianten over het hoofd zien. Jij wel? Het is in 2021 zeker de moeite waard om eens naar te, eh… luisteren. 

Want… 

Trends zijn leuk, hoor. Maar veel organisaties zien door alle bomen het bos - of door alle trends hun strategie - niet meer. En 2020 was eigenlijk al grillig genoeg, toch? Dus gaan wij 2021 in met de focus op een gedegen strategie. Want de basis van effectieve marketing blijft - jaar na jaar - hetzelfde. 

Weet wie je doelgroepen zijn, weet wat je wil bereiken en zoek daar de beste middelen en kanalen bij. Zo eenvoudig pakken wij het in ieder geval aan. Want zo lang we de juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste persoon krijgen, maken we impact. Dus trends zijn tof, maar alleen als ze bijdragen aan jouw doelen. 

Heb je jouw (digitale) strategie voor 2021 nog niet duidelijk? No worries. Daar bieden we een speciale sessie voor aan. Kun jij, ondanks alle chaos van het vorige jaar, met een gerust hart het nieuw jaar in.

Check onze 2021 strategie sessie

Excited?

Wij bellen je terug