De eeuwige updates van Google (en hoe die invloed hebben op jouw SEO-strategie)

SEM, SEO & SEA

Eef Leerschool

Content Marketeer

Eef Leerschool

Content Marketeer

Dat SEO geen checkbox, maar een voortdurend proces is, wist je natuurlijk al. Je SEO-strategie wordt behoorlijk beïnvloed door onder andere techgigant Google. We lichten hier de belangrijkste updates van de afgelopen twee maanden toe - en hoe die updates impact hebben op jouw SEO-strategie.

Een face-lift voor Search Console

Search Console, de gratis dienst van Google waarmee je de aanwezigheid van jouw website in Google’s zoekresultaten kunt bijhouden, heeft de afgelopen tijd een flinke make-over gekregen. De nieuwe versie is zo goed als klaar, met een heel aantal nieuwe mogelijkheden die aan de tool zijn en worden toegevoegd.

We lichten een aantal opvallende updates uit:

Domeinen combineren

En je kunt handmatig nog meer combineren! Via domein properties in Search Console kun je domeinen en subdomeinen nu samenvoegen, waardoor je alle data in een rapportage kunt verzamelen. Bijvoorbeeld:

Mijn domein:

  • voorbeeld.nl

Omvat de volgende URL’s:

  • http://voorbeeld.nl
  • https://voorbeeld.nl
  • http://www.voorbeeld.nl
  • https://www.voorbeeld.nl      
  • http://m.voorbeeld.nl
  • etcetera

Al deze gefragmenteerde properties kun je nu samenvoegen. Voeg je domein toe in Search Console en bewijs dat jij de eigenaar bent via DNS verificatie, dan zoekt Search Console alle URL’s die erbij horen in de dagen daaropvolgend (www, non-www, http, https, etc.) op en toont de data in één overzicht. Je hoeft de data dus niet langer handmatig toe te voegen of losse domain properties te verifiëren.

domainsearchconsole

Data van canonieke URL’s nu samen

En Search Console helpt je ook met het samenbrengen van data in minder rapportages. Heeft je website meerdere properties, zoals de desktop versie en een mobiele versie? In de oude versie van Search Console werd de data van die aparte properties ook in verschillende rapportages samengevat. Die rapportages worden in de nieuwe Search Console samengevoegd De manier waarop Google dit vormgeeft, is door niet langer de URL via Google Search te pakken, maar een canonieke URL te selecteren. De data kun je met een filter natuurlijk alsnog per property bekijken.

Als je met alternatieve pagina’s werkte, gaan deze twee updates je veel brengen. Het bespaart tijd van handmatig verschillende rapportages raadplegen en geeft een completer beeld van het gebruik van je pagina’s.

Meer grip op je Sitemap

De nieuwe Search Console heeft recentelijk een heel aantal mogelijkheden rondom XML Sitemaps toegevoegd. Het is nu mogelijk om:

  • de Sitemap te verwijderen
  • Sitemap content in een nieuwe tab te openen
  • meer details over errors in de sitemap in te zien
  • integratie van RSS en Atom Sitemaps  

Fijn, want dat geeft je meer controle over je Sitemap!

Veranderingen in Google Ads

Ook aan Google Ads wordt hard gewerkt. Zo is de Google Ads API, de nieuwe generatie van de AdWords API, beschikbaar als eerste versie en dus niet langer in bèta. Dat betekent dat je nu kunt overstappen! AdWords API, de voorloper, zal ongeveer nog een jaar in gebruik blijven. De nieuwe Google Ads API is echter direct gekoppeld aan Google Ads, terwijl de voorloper AdWords API gekoppeld was aan de voorloper AdWords. De nieuwe API biedt dus mogelijkheden aan developers om direct met het Google Ads platform te communiceren, waardoor je Google Ads account en campagnes efficiënter kunt inzetten. Bijvoorbeeld door:

  • automatisch account management
  • custom reports
  • ad management gebaseerd op inventory
  • bid management gebaseerd op bedrijfsdata

Aankomend in april: Policy Manager

Daarnaast zet Google deze maand ook een Policy Manager online. Zo krijg je meer inzicht in goedgekeurde en afgekeurde advertenties. Momenteel kun je informatie per advertentie apart inzien. De Policy Manager biedt een dashboard met daarin de status van alle advertenties en handige tips voor het aanpassen van advertenties die afgekeurd zijn. Het wordt ook makkelijker gemaakt om afgekeurde advertenties weer opnieuw op te geven voor goedkeuring. Loopt je advertentie risico afgekeurd worden? Dan geeft de Policy Manager gelijk een waarschuwing dat het wellicht niet voldoet aan de eisen van de “policy”:

google-policy-manager

Makkelijker inzetten van budget

Ook de nieuwe Budget Planner wordt momenteel uitgerold. Deze is voor jou dus misschien al zichtbaar, maar misschien ook nog niet - dan komt de tool er snel genoeg aan. Je maakt een budget aan op basis van het aantal clicks of conversies dat je wilt behalen. Het bedrag dat je beschikbaar stelt kun je handmatig instellen of op basis van een vorige periode of vorig jaar automatisch invullen. Met data uit eerdere campagnes, genereert Google een budgetplan - je hebt dus wel genoeg data in je geschiedenis nodig om deze tool in te zetten. Daarin voorspelt het hoe je campagne zal lopen als je niets aanpast in het grijs, maar biedt het ook een voorspelling in het blauw hoe veranderingen in je budget impact hebben op je doel (clicks of conversies). Deze voorspellingen worden elke 1 à 2 dagen geüpdatet.

Hoewel de tool je dus niet vertelt hoeveel budget je vrij moet maken, geeft het wel inzicht en sturing in hoe je je budget kunt aanpassen om optimale resultaten te behalen.

Maar er is ook minder goed nieuws

Ten minste, voor jou als marketeer. Je bent de Google Featured Snippets misschien al tegengekomen. Google een vraag en de zoekmachine geeft je steeds vaker direct antwoord via een blokje tekst:

waarom bananen krom

Google is druk bezig deze snippets nog verder te verbeteren. Bijvoorbeeld door antwoorden van verschillende websites te combineren naar één antwoord. Heel fijn voor de zoeker, die steeds betere antwoorden vindt. Maar niet fijn voor jou, want het wordt niet aantrekkelijker om door te klikken naar jouw website. Jouw content wordt gedeeld, zonder dat jij er direct aan gekoppeld wordt. Het goede nieuws is dat deze update vooralsnog alleen in Amerika is uitgewerkt.

Tot slot: update van het core-algoritme

Op 13 maart gaf Google aan dat zij aanpassingen aan het doen waren aan hun core-algoritme. Dit algoritme bepaalt hoe pagina’s gerankt worden. Het hele doel van SEO - dus dit heeft grote impact op je SEO-strategie. De “March 2019 Core Update”, ook wel de “Florida 2”-update genoemd, wordt door Google aangemerkt als een brede en grote update.

Het is nog te vroeg om te zeggen wat er precies veranderd is, welke impact de verandering heeft en hoe je je SEO-strategie dus moet aanpassen. Maar in een interview met Search Engine Journal gaf Jeff Coyle, mede-oprichter van MarketMuse.com, alvast een twee tips:

  1. Richt je pijlen op content. Je contentcreatie moet in lijn staan met het updaten en optimaliseren van je content. Websites die content die goed rankte, maar waar niks aan veranderd was, zagen hun ranking flink omlaag gaan na de maart-update. Als je geen consistente strategie hebt om je content vers te houden en niet snel kunt inspringen op veranderingen rondom content-ranking, dan bevind je je op een risicovolle plek.
  2. Echter is alleen bestaande content updaten ook geen goede strategie. Blijf ook nieuwe content maken rondom de thema’s waar jij een autoriteit op bent. Houd je website goed gevuld, zowel op kwaliteit als kwantiteit.

Of de kwaliteit van content daadwerkelijk een factor is in de Florida 2-update, kan niemand buiten Google aangeven. Echter geeft Google regelmatig aan dat goede content gebruikers weet te betrekken en te activeren. Zo heeft content dus verreweg de grootste impact op je website-ranking. Het advies van Coyle is dus, ongeacht de maart-update, goed advies om mee te nemen in je SEO- en content-strategie.

Wil je meer weten over SEO? Wij bundelden een aantal artikelen om te laten zien wat je met SEO kunt en moet. Of download de gratis SEO kalender bomvol tips & tricks.

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?