Development in 2021: de (nieuwe én blijvende) trends

Development

Geert van Soest

Backend Developer

Geert van Soest

Backend Developer

Voor veel bedrijven was 2020 het jaar dat ze flinke stappen in het digitale domein maakten. Van fysieke winkels naar webshops, brochures naar online advertising, van sales teams on the road naar goed ingerichte corporate websites en handige online tools. Maar de digitale wereld gaat snel: dus hoe blijft jouw organisatie technisch up to date? We blikken vooruit (en terug) op de development trends. 

Vier development trends voor 2021

1. Van real life naar online life 

2020 heeft veel impact gehad op al onze levens - en dat zien we ook in de development wereld terug. Want door corona worden mensen bijna verplicht om steeds meer activiteiten naar de online wereld te verplaatsen. Mijn collega Luis gaf in zijn blog al aan dat dat niet alleen voordelen heeft, maar voor een hoop organisaties biedt het zeker wel kansen

Ook onze klanten dachten in 2020, met onze hulp, in digitale kansen in plaats van coronabeperkingen. Een greep uit de voorbeelden:

Gemeente Venlo 

Gemeente Venlo was een nieuw initiatief aan het ontwikkelen met de naam Buurtbudget. Een innovatieve manier om de buurt zelf mee te laten denken over de verdeling van het budget voor de verbetering van hun eigen wijk. Door middel van bijeenkomsten nodigde de Gemeente de buurtbewoners uit in het buurtcentrum, om het budget over 12 thema’s te verdelen door middel van stemmen. 

Maar die fysieke bijeenkomsten worden nu lastig, dus mochten wij helpen. Samen met de gemeente ontwikkelen as we speak een tool waarmee we de bijeenkomsten online kunnen hosten. 

Chemelot InSciTe 

Chemelot InSciTe is een groot bedrijf, wat graag al haar vele stakeholder jaarlijks op de hoogte brengt van het reilen en zeilen van hun sector. Dat doen ze met hun Annual Meeting. Een groot evenement dat normaal gesproken in het Parkhotel in Horst plaatsvindt. 

Dit jaar moesten ze het anders aanpakken. Dus pakten wij het platform wat we normaal gebruikten voor het fysieke evenement en bouwden dat zo om dat we het konden gebruiken voor hun live online Annual Meeting

Maastricht University

De INKOM, de introductieweek voor eerstejaars studenten, zet normaal gesproken de hele stad Maastricht op z’n kop. Maar door corona konden die INKOM-activiteiten nu niet door gaan. De universiteit en hogeschool moesten een (gedeeltelijk) online alternatief bedenken, waar ze toch hun studenten samen konden brengen. En daar vroegen ze ons bij. Lees de hele INKOM case hier.

En na het succes van de digitale INKOM, mochten we Maastricht University ook ondersteunen bij het ontwikkelen van een digitale open dag - waarmee de universiteit toch op online wijze nieuwe studenten kon vinden en binden. 

En jouw bedrijf?

Wij verwachten dat online evenementen nog niet snel ten einde zullen komen. Hoewel voor sommige evenementen fysiek toch echt the way to go is, heeft online ook zo z’n voordelen. Tot de coronacrisis definitief achter ons ligt, in ieder geval. 

Wij verwachten in ieder geval nog een heel aantal klanten te mogen ondersteunen bij de ontwikkeling van digital spaces waarin zij hun doelgroepen kunnen ontmoeten, informeren en binnenhalen. 

2. Digitale dienstverlening 

Maar waar bovenstaande trend nog redelijk corona-gebonden is, zien we ook los van corona een verschuiving naar digitaal. Vooral op het vlak van customer service en dienstverlening. 

Online klantenservice 

Zo benoemde mijn collega Collin vorig jaar al de rise of the chatbots als trend. Die zijn namelijk al jaren steeds vaker voorkomend. En dat is best logisch, want zolang bezoekers goed geholpen worden, vinden de meesten het niet belangrijk of een persoon of een chatbot de oplossing geeft. 

Die chatbots worden steeds slimmer, onder andere door Artificial Intelligence (AI), Machine Learning (ML) en development skills. Wij verwachten dus dat de chatbots in de toekomst alleen nog maar verder zullen toenemen. 

En dat is voor jou alleen maar goed nieuws, zo lang je er ook dankbaar gebruik van maakt. Want:

  • 95% van de consumenten gelooft dat klantenservice de belangrijkste tak is waar chatbots van dienst kunnen zijn (Mindbrowser, 2017)
  • Chatbots kunnen bedrijven in de UK alleen al tot £6 miljard per jaar besparen. (Juniper Research, 2017)

Digitale tools

De tijd dat we ons werk via telefoontjes, papiertjes, mailtjes en krabbels op random stukjes papier deden, zonder het centraal op te slaan, vinden wij eigenlijk verleden tijd. Voor 2021 dus echt outdated - dus denken wij dat in 2021 ook de laatste organisaties overstag gaan en de stap maken naar digitaal. 

Want laten we eerlijk zijn: het kost minder tijd, is minder foutgevoelig, is veel duurzamer en altijd overal bereikbaar. Het heeft echt alleen maar voordelen. Dus denken wij dat we in 2021 als developers nog meer tijd en liefde mogen steken in het digitaliseren van werkprocessen. 

Gelukkig mochten we dat de afgelopen 12 jaar al vaker doen - en ook in 2020 hielpen we weer een aantal klanten een stukje duurzamer worden.

Rd4 

Rd4 verzorgt de inzameling en verwerking van afvalstromen voor een groot aantal gemeenten in Zuid-Limburg. Stuurden ze eerst hun facturen nog per post uit, zijn ze nu overgegaan naar compleet digitale factuurverwerking. 

Inclusief een online tool die wij mochten ontwikkelen, waarmee hun B2B klanten onder andere zelf hun facturen kunnen inzien, gegevens bij kunnen houden en meer. 

Maas Aviation 

De shift coordinators van Maas Aviation moesten na iedere shift op de werkvloer hun weg banen door tal van telefoontjes, mailtjes, post-itjes en meer. Arbeidsintensief, onoverzichtelijk en helemaal geen leuke manier op je projectstatus bij te moeten werken.

Dat kon beter. Dus ontwikkelden we een online applicatie, waar al die informatie op één centrale plek gevangen wordt. Voor alle betrokkenen toegankelijk.

3. PHP 8 

Op 26 november 2020 kwam PHP 8 uit. Voor het eerst in bijna 5 jaar dat er een nieuwe versie van PHP is uitgebracht. Op dit moment is nog niet alle software compatibel met PHP 8, maar dat gaat natuurlijk wel gebeuren. En dus moeten jouw website(s) en applicatie(s) uiteindelijk ook overgaan. PHP 7 is in ieder geval tot eind 2022 ondersteund; dus voor die tijd de overstap maken raden we wel aan. 

Voor jou in de rol als gebruiker of websitebezoeker zal de PHP 8 release niet veel gaan uitmaken. Maar voor developers is het een klein feestje waard.

Want een nieuwe PHP versie betekent nieuwe features. Eén van die nieuwe features van PHP 8 is JIT (Just-In-Time) compiler. Wat dat is? Een functie dat geïmplementeerd is als onafhankelijk onderdeel van OPcache. Wat het doet? Het kan voor de compileertijd en voor de looptijd van PHP worden ingeschakeld/uitgeschakeld. Waarmee we de “rekensnelheid” kunnen verbeteren, en dus snellere laadtijden kunnen behalen. 

Daarnaast zijn er nog een heel aantal andere verbeteringen in PHP 8 doorgevoerd. Voor iedereen die er echt in geïnteresseerd is, raad ik deze blog aan. Dit zijn in ieder geval drie features uitgelicht:

  1. Named arguments
  2. Nullsafe operator
  3. Match or switch

Stuk voor stuk ontwikkelingen die ons leven als developers makkelijker gaan maken. Voor jou als klant merk je er waarschijnlijk weinig van, behalve dat we net wat sneller, mooier en duidelijker onze code kunnen opleveren. 

4. Dark mode e-mails (en de invloed op development) 

Wil je een mooie e-mail uitsturen die op alle mogelijke e-mailclients goed binnenkomt? Dan heb je wel een developer aan je zijde nodig, die alles perfect opzet. En bij dat perfect opzetten is de laatste tijd nog een dikke trend opgekomen die we mee moeten nemen: de Dark Mode. 

In 2019 werd Dark Theme op zowel Android als iOS geïntroduceerd. Het geeft je de mogelijkheid om je telefoon een duister tintje te geven. Je achtergronden zijn standaard niet meer wit, maar donker gekleurd. Je krijgt, eenvoudig gezegd, een donkergekleurde interface, in plaats van de witte die we de jaren ervoor standaard gebruikten. 

En hoewel de mogelijkheid nog maar kort bestaat, springen gebruikers er massaal op in:

En daar moet je je e-mail op afstemmen. Doe je dat niet, kan jou mail opeens heel gek binnenkomen. Dus nemen wij de dark mode al standaard in onze e-mail design en ontwikkeling mee. En we raden jou aan hetzelfde te doen (of gewoon ons hiervoor te vragen 😉).  

En twee development blijvertjes

Trends starten en stoppen natuurlijk niet magisch met de komst of het vertrek van een nieuw jaar. Er zijn genoeg trends die we al in eerdere trendblogs hebben benoemd en die de komende jaren nog steeds impact gaan maken. Twee grote ontwikkelingen:

1. De PWA: Progressive Web App

Mijn collega William ging er vorig jaar al uitgebreid op in: de Progressive Web App. De wonderlijke development wereld tussen een website en een mobiele app. En het beste van twee werelden.

Want was er vroeger een groot verschil tussen app en web oplossingen, biedt de PWA nu een mooie mix tussen de twee. Met een PWA kun je alle apparaten via één oplossing bereiken - via de app store als mobiele app en via de browser als website. 

Die trend is al een paar jaartjes aan het kiemen, groeien en bloeien. De PWA wordt dan ook steeds beter ondersteund, waardoor wij steeds mooiere PWA’s kunnen ontwikkelen. En dat doen we dan ook.

Grodan PWA

In 2020 mochten we onder andere voor Grodan een vette PWA ontwikkelen. Eentje die zowel online als offline te bereiken is, want hij moest gebruikt worden door de accountmanagers van Grodan. Die komen regelmatig ook in grote kassen waar geen goede internetverbinding is. 

Want de accountmanagers van Grodan gingen met een klikbare PDF naar klanten toe, waar hun assortiment in gevangen was. Dat was een omslachtige, moeilijk te bewerken en niet te personaliseren manier van hun producten tentoonstellen. 

Dus maakten we een PWA. Waar alle actuele data altijd in staat, productvergelijkingen (zelfs met concurrenten) mogelijk zijn en waarmee je precies op de vraag van die specifieke klant kunt inspelen. 

En dat betaalde zichzelf al heel snel terug. Lees hier de hele Grodan case!

2. API First: een nieuwe filosofie

API first development is een hele andere manier van programmeren. Eerst bouw je een centrale API en daaraan vervolgens digitale platformen en diensten. De API dient als het centrale punt van al jouw informatie en content. Wat je er ook aan koppelt, van site tot app, dient vervolgens als het mooie doorgeefluikje om jouw data met de wereld te delen. Of zoals ze ‘t bij Swagger mooi zeggen

An API-first approach means that for any given development project, your APIs are treated as “first-class citizens.
Swagger

Is dat anders dan wat we nu meestal doen? Helaas wel. Want nu starten we vaak met een site of app, en koppelen we in een later stadium (wanneer nodig) een API aan. En voor een hoop organisaties werkt dat prima, hoor. Maar voor de grotere bazen onder ons, is API first echt een oplossing. Want API first development:

  • kost minder tijd om te maken
  • kent veel betere integratie, en dus minder fouten 
  • is flexibeler bij veranderingen 
  • ontwikkelen we makkelijker door 
  • past bij de mobile first gedachte 
  • en is eigenlijk een organisch ecosysteem, helemaal klaar om mee te groeien en te bewegen met alle ontwikkelingen in jouw organisatie

En die werkwijze hebben we ook al bij verschillende klanten geïntroduceerd. Zo hebben we bijvoorbeeld ons zusterbedrijf Ketjapp geholpen met onze gezamenlijke klant Gigit. Gigit heeft een iOS en een Android app, waarbij ze alle data in beide apps natuurlijk centraal willen verzamelen en beheren. Dus voeden we beide apps via één API. 

Blijf bouwen!

Wat er ook gebeurt, altijd blijven ontwikkelen. Want alleen zo blijf jij on top of the digital game. En die digitale wereld is alleen maar belangrijker geworden. Een ontwikkeling die in 2020 een enorme boost kreeg, maar ook de komende jaren alleen maar verder zal groeien. Want digital is here to stay. 

Dus wil jij meer grip op je digitale landschap? Zien waar er nog kansen liggen? En 2021 tot een succesvol jaar maken? Kijk dan eens naar onze

digitale strategie sessie voor 2021!

Excited?

Wij bellen je terug