Digital Marketing Trends van 2021

(Digital) Marketing

Bart Madou

Digital Marketeer

Bart Madou

Digital Marketeer

Het einde van (rampjaar) 2020 nadert en dat betekent traditiegewijs lijstjestijd! We gaan weer doodgegooid worden met van allerlei lijstjes. Denk aan de meest bekeken YouTube video’s, de muzikale Top 2.000, de meest gezochte zoekopdrachten binnen Google, de 10 meest gelikete post op social media en ga zo maar door. Daar doe ik graag nog een schepje bovenop met de lijst der lijsten: dit zijn dé Digital Marketing trends van 2021.

1. Self-Aware Advertising

Steeds vaker zie ik advertenties voorbij komen waarbij merken op satirische wijze een ander product, concept, merk of zichzelf belachelijk maken. Het is een soort omgekeerde psychologie wat vooral bij millennials goed lijkt te werken. Zij verbinden zich op deze manier namelijk sneller met een merk en zullen eerder ambassadeur worden. En als je iets nodig hebt als merk zijnde, zijn het wel merkambassadeurs. 

Mond-tot-mond reclame geldt nog altijd als een van de meest effectieve manieren om klanten te verleiden tot een aankoop. En dan heb ik natuurlijk ook over digitale mond-tot-mond reclame, ofwel de review op sociale media. Échte mensen, met een échte mening over je product of service.

Een leuk praktijkvoorbeeld; Oatly die met hun campagne een low interest product (veganistische haverdrink) promootte. Wat mij betreft een knap staaltje Self-Aware Advertising.


Nadat Oatly de feedback kreeg dat hun product niet lekker was (“tastes like shit”) hebben ze deze boodschap direct op hun verpakking geplaatst.

 
De advertenties van Oatly gaan de strijd aan met producenten van “gewone” melk. Ze blijven hameren op het feit dat hun product beter is dan die van concurrenten, onder andere vanwege de lage impact op het milieu.

Steeds meer consumenten stellen sociaal bewustzijn voorop en daarom is Self-Aware Advertising een trend die volgens mij grote invloed zal gaan hebben op de content die bedrijven in 2021 verspreiden. 

2. Advertainment

Advertainment, de naam zegt het al: een samenvoeging van reclame en entertainment. In zekere zin is het een verlengde van Self Aware Advertising. Denk bijvoorbeeld aan de enorme Red Bull Space Jump waarbij Felix Baumgartner van bijna 40 kilometer hoogte (vanuit de Stratosfeer) uit een ballon achtige capsule springt.

Oké, het is een oud voorbeeld maar steeds vaker zien we grappige (of althans grappig bedoelde) advertenties en stories. En dat is ook niet gek want stories krijgen een steeds prominentere plek op bijna elk social media kanaal. Men ziet deze stories over het algemeen ook vaker (en eerder) dan gewone posts op de tijdlijn.

Zie het als een kans en promoot jouw boodschap op een leuke manier, op de plekken waar jouw doelgroep zich bevindt.

3. Hyperautomation

De term marketing automation kennen we inmiddels allemaal, maar heb je ook weleens gehoord van hyperautomation? Gartner voorspelt dat deze techniek de operationele kosten van bedrijven in de nabije toekomst met 30% zal verlagen. Het automatiseren van simpele taken is natuurlijk al jaren gaande, maar hyper automatisering maakt het ook mogelijk om kennisintensief werk te automatiseren.

Hyperautomation is het idee dat alles wat in een organisatie kan worden geautomatiseerd, moet worden geautomatiseerd. Een aanpak waarbij je zoveel mogelijk bedrijfsprocessen automatiseert met behulp van technieken als kunstmatige intelligentie (AI), computerlinguïstiek (het analyseren van natuurlijke taal met behulp van computers), robotic process automation (automatiseren door een handmatig proces na te bootsen), analytics en nog veel meer slimme technieken.

Hyperautomation is een veelbelovende trend waarbij je als bedrijf zijnde steeds vaker “AI-driven decisions” neemt. Maar het neemt ook veel bureaucratisch werk uit handen. Denk bijvoorbeeld aan het aanmeldproces bij banken, waar allerlei documenten aan te pas komen. Dit kan volledig worden overgenomen door hyperautomation. Wat eerst een langdurig proces was behoeft nu enkel menselijke ogen bij het validatieproces:

hyperautomation voorbeeld

4. Predictive leadscoring

Predictive leadscoring past binnen de hyperautomation trend en gaat in de toekomst een steeds grotere rol spelen binnen jouw organisatie. De meeste bezoekers van je website zijn over het algemeen nog niet klaar om te kopen, of over te gaan tot actie. Hierom is leadnurturing van wezenlijk belang. Geef je leads op de juiste momenten de juiste informatie. 

Kijk naar je historische flows, welke leads werden nu daadwerkelijk een klant? Via algoritmes kun je deze leads automatisch uitlichten waardoor je de meest kansrijke connecties legt. Deze leads worden doorgestuurd naar je verkoopmedewerkers, waardoor ook zij efficiënter te werk gaan.

5. De 2021 trends van Google

Oké, Google en al haar producten zijn zo ontzettend hard en snel aan het veranderen dat ik er bijna een aparte blog voor wilde schrijven, maar dat deed ik niet. Check hier de (wat mij betreft) meest impactvolle, opkomende trends van Google.

AI binnen Google Ads

Met de makeover van AdWords naar Ads heeft Google een heleboel kunstmatige intelligentie geïmplementeerd waardoor veel instellingen slimmer, maar ook automatisch worden toegepast. Telkens worden er meer en meer machine learning tips en tricks aan het platform toegevoegd waardoor je zelf steeds minder hoeft te doen (zou je denken)...

Maar juist nu is het belangrijk om meer te monitoren wat er met je campagnes gebeurt dan voorheen. Dit komt omdat Google hun eigen aanbevelingen op een gegeven moment automatisch toepassen. En laat deze aanbevelingen nou altijd in het voordeel van Google zijn. “Verhoog je budgetten om meer potentiële klanten te bereiken”, “Pas je biedstrategie aan om voor meer klikken in aanmerking te komen” et cetera. Aanbevelingen die ervoor zorgen dat Google meer geld verdient. 

En begrijp me niet verkeerd, zo nu en dan komen ze echt wel met goede aanbevelingen maar pas wel op. Als je even niet oplet voert Google deze adviezen automatisch door op jouw campagnes. En dat zou kunnen betekenen dat je opeens twee, of drie keer zoveel uitgeeft dan wat daadwerkelijk jouw, of je klant zijn budget is.

The page experience signal measures aspects of how users perceive the experience of interacting with a web page. Optimizing for these factors makes the web more delightful for users across all web browsers and surfaces, and helps sites evolve towards user
Google

Googles’ Page Experience Update

In 2021 zal Google zijn “Page Experience Update” wereldwijd gaan uitrollen. Het is een update met impact voor elke website op het internet. Wat de precieze impact gaat zijn is nog niet helemaal duidelijk maar zoals de naam doet vermoeden gaat het om de gebruikservaring. User Experience (UX) en Search Engine Optimization (SEO) komen samen tot een belangrijke ranking factor, een goede zet wat mij betreft: 

De factoren waar Googles’ Page Experience Update naar gaat kijken:

  • Loading (Largest Contentful Paint)
    • Een open deur misschien, maar hier gaat het over de laadtijd. De LPC is het punt waarop de meeste content is geladen en dit dient binnen 2,5 seconden gebeuren zodra een gebruiker naar je website komt.
  • Interactivity (First Input Delay)
    • Deze factor gaat om de tijd tussen een interactie die de gebruiker heeft met jouw website en de browser die reageert op deze interactie (maximaal 100 milliseconde).
  • Visual Stability (Cumulative Layout Shift)
    • Een factor die over de stabiliteit van je website gaat. Elementen mogen niet verspringen zodra de gebruiker interactie met je pagina heeft.
  • Mobile-Friendly
    • Wederom een open deur maar je website moet goed te gebruiken zijn op mobiel. Denk bijvoorbeeld aan het meeschalen met de grootte van het scherm.
  • Safe browsing
    • Dit gaat om de veiligheid van je website. Natuurlijk mag je website geen malware of misleidende content bevatten.
  • HTTPS
    • Ook hier gaat het om veiligheid. Zorg ervoor dat je met een SSL-beveiliging jouw website beveiligd aan de hand van sterke encryptie. 
  • No intrusive interstitials
    • Je weet wel, van die vervelende banners of cookie-meldingen die bijna heel je scherm in beslag nemen. Niet doen.

Kortom: hou met al deze factoren rekening (als je dit nog niet gedaan hebt), het kan en zal grote gevolgen gaan hebben voor je organische rankings.

Server Side Tagging

Recentelijk heeft Google zogenaamde “Server Side Tagging” gelanceerd. Huh, wat? Server Side Tagging biedt andere mogelijkheden om data te verzamelen van websitebezoekers en het bevat alles wat je nodig hebt om jouw tracking toekomstproof te maken.

Het is niet helemaal nieuw maar het wordt de genoemd als dé oplossing voor adblockers en tracking prevention. Nu worden cookies namelijk client-side verstuurd, maar met server-side tagging worden tracking signalen via de server naar de uiteindelijke bestemming gestuurd (niet meer via de browser dus). Deze data kan dan vervolgens weer worden doorgestuurd naar bijvoorbeeld Google Analytics. 

Google Keen

Google Keen: ik vermoed dat dit juist geen trend gaat worden. Google Keen is een soort Pinterest, maar dan... van Google. En dat hoeft niet altijd te betekenen dat het een succes gaat worden. Eerdere pogingen van Google om bijvoorbeeld een social media platform (Google+) te lanceren waren ook niet bepaald een succes. Bovendien heeft er een stille livegang plaatsgevonden wat bij mij het vermoeden doet wekken dat ze er zelf ook geen vertrouwen in hebben.

Nog niet uitgelezen? 

Check dan de marketing musts trendblog van mijn lieftallige collega’s. Of heb je inspiratie opgedaan en wil je graag aan de slag met een van deze trends maar je weet niet waar je moet beginnen, laat dan hierbeneden een berichtje achter.

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?