Een digitaal product bestaat niet

(Digitale) Strategie

Danny Peeters

Software Architect

Danny Peeters

Software Architect

Je wilt geen website of een app. Er bestaat niet zoiets als enkel dat. Digitalisering gaat niet om de laatste functionaliteiten of trends in websites of apps. Digitalisering is een middel om je bedrijfsdoelstellingen te halen. Dat kan bijvoorbeeld een wens zijn om slimmer te werken: Mankrachten of uren te besparen. Of om meer sales binnen te halen of verkopen te realiseren. Wat het ook is. Het is belangrijk om die einddoelstelling goed voor ogen te houden zodat je de beste keuzes kan maken.

Bedrijven die willen transformeren van een analoge naar een digitale organisatie, hebben daar een flinke kluif aan. Maar het kan ook zijn dat je vandaag één enkel essentieel proces digitaliseren wilt. Hoe dan ook: het is belangrijk het doel goed te formuleren en afbakenen. Zo weet je zeker of je maatwerk nodig hebt. Of dat er misschien al een oplossing voor bestaat. Hoe doe je dat?

Wat ons betreft zijn er twee essentiële dingen die je geregeld moet hebben om de digitalisering van je organisatie te laten slagen.

  1. Scoping
  2. Interne organisatie meenemen

Met scoping bedoelen we in dit geval niet ‘het werk dat er gedaan moet worden’. Maar, het volledig in kaart brengen van het digitale potentieel van je organisatie. Zoals de verschillende processen, gebruikers en uitdagingen.

Met het meenemen van de interne organisatie bedoelen we dat het essentieel is dat er draagvlak is voor digitalisering hogerop. Én draagvlak onder alle (toekomstige) gebruikers.

Wij praten vaak over MVP, design sprints en daarmee het maken van keuzes en dus het hebben van focus. Dan kan je sneller tot resultaten komen. Daar blijven we bij als werkwijze. Om op korte termijn veel te kunnen bereiken. Maar, om goede keuzes te maken voor de korte termijn, moet je wel weten waar je op de lange termijn naartoe wilt.

Een digitaal product is slechts een mijlpaal

Moet jouw organisatie gedeeltelijk of helemaal digitaal, of hybride? Of zijn er nog processen niet helemaal digitaal? Het beste doe je dat niet alleen. Het komt regelmatig voor dat bij ons hele specifieke vraag of wens binnenkomt. Dat er al een beeld is van wat het eindproduct moet worden. Maar, gaan wij dan op zoek naar ‘de vraag achter de vraag’ middels een Discovery workshop, dan blijkt vaak dat er meer of betere mogelijkheden zijn voor de vraag (niet het beeld van de oplossing dat men zelf al voor ogen had). En met die ‘vraag achter de vraag’ kunnen we samen tot een oplossing komen. Voor de korte én lange termijn. Waar de korte termijn slechts een mijlpaal is binnen jouw digitaliseringsproces.

Met de ‘vraag achter de vraag’ kunnen we samen tot een oplossing komen

Waarom ‘digitaal gaan’ een proces is

Je wilt nu gewoon snel een website. Waarom zou je rekening houden met de lange termijn? Waarom ‘dat zien we dan wel’ niet werkt? Drie redenen:

  • Schaalbaarheid
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Software aanpassen/ aanvullen

Wij kijken voorbij dat ene doel. Voorbij vandaag. Zo kunnen we de lange termijn meenemen in het product. En software voorbereiden op doorgroeien. Dat maakt uitbreiding, aanvullingen en optimalisaties vele malen eenvoudiger in de toekomst.

Van de begindagen van de pandemie waarin men vroeg om online te kunnen vergaderen. Naar het huidige hybride werken. Of kijk naar de informatie die nu al verzameld wordt in vrachtwagens. Wat als we dat kunnen gebruiken voor het slimmer loggen van uren? Ritgegevens worden al vastgelegd. Waarom niet op basis daarvan uren wegschrijven? Van verzamelen en registreren, naar automatiseren. Dat zijn de vragen waarover we met je willen nadenken.

Klaar om het digitale proces in te gaan?

Wat we opleveren is slechts een mijlpaal. Het kan dus zijn dat we beginnen met een ‘simpele’ website, maar dat moet later een platform worden dat gekoppeld is met verschillende interne databases, automatisch geupdatet wordt of automatisering in gang zet.

Welk Exceldocument gaat er in jouw organisatie nog rond? Wedden dat dat digitaal en slimmer kan.

Product is het verkeerde woord. Een product klinkt als een ding dat, als het eenmaal van de productieband afrolt, af is. Maar digitaal ga je niet één keer. Of met één product en dan klaar. Digitalisering is een continu proces. Waarin je continu blijft leren, bijsturen en maken. Om daarbij niet helemaal uit koers te raken zijn wij niet enkel jouw sparringpartner die jou om de storm heen leidt die voor je ligt. Wij zijn ook die partner die blijft koersen op dat kruisje op de kaart.

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?