Ephemeral marketing - maakt je volgers razendsnel ‘hooked’ (in 3 klikken)

(Digital) Marketing

Bart Madou

Digital Marketeer

Bart Madou

Digital Marketeer

Ephemeral marketing – de supersnelle fastfood hap onder de sociale media - is in opkomst. En op die nieuwe golf kun je maar beter meerijden, want met de juiste techniek maak je je volgers gegarandeerd ‘hooked’ aan jouw sociale kanaal. Op Snapchat, Instagram, maar ook gewoon Facebook bijvoorbeeld - in 3 klikken.

‘Even snelle info’ als succesvolle invulling van je social media kanaal. Dat is wat ephemeral marketing is. Maar wat heb je daaraan, als het na een paar uur weer verdwenen is? En wat hebben je volgers eraan? Het antwoord: “veel”.  

Hoe ephemeral marketing werkt (voor branding en binding)

Of je nu een overheidsinstantie of lokale fietsenwinkel runt, ephemeral marketing

blijkt een heel bijzonder effect op je klant of achterban te hebben. Eentje waar menselijkheid centraal staat - wat perfect werkt voor je branding en binding. Onze eigen Gijs voorspelde al dat de “menselijke factor” wordt (her)gewaardeerd.

De belangrijkste kenmerken van elke vorm van ephemeral marketing zijn daarom hetzelfde - menselijk - of dat nu een Q&A video in Facebook Live of een reeks foto’s in Instagram Story is:

  • Het is gemaakt uit de losse pols - rauw en ongelikt (snelheid gaat boven kwaliteit!)
  • Het is persoonlijk en intiem - ‘een kijkje achter de schermen’.
  • Het is (vaak grappig en) gepersonaliseerd - met filters en toevoegingen in de app.
  • Het is actueel - een ‘nu’ moment vastgelegd.
  • Het is relevant voor de doelgroep - dus ken en betrek hen, misschien door de jongste stagiair in je organisatie Snapchat en Insta Stories te laten vullen, in plaats van de plank zelf precies mis te slaan (#fail).

En dat is precies wat ephemeral marketing dat menselijke tintje meegeeft. Wat jouw organisatie dat menselijke tintje meegeeft, wanneer je het gebruikt in jouw sociale kanalen. Menselijkheid is namelijk precies wat de achterban van nu zoekt in een merk: eentje dat ze persoonlijk (denken te) kennen en waar ze zich daarom met overtuiging achter scharen - loyaal en betrokken.

(Even helemaal kwijt wat ephemeral marketing is? Lees het hier.)

Hoe je dat zelf doet - in 3 klikken

Alright. ‘Snelle info uit de losse pols met een tintje menselijkheid om je achterban te binden’ – doen we. Maar hoe precies?

Ephemeral marketing in de praktijk is de redenen waarom het werkt (FOMO, exclusiviteit, snelle info) combineren met kenmerken ervan (uit de losse pols, persoonlijk en specifiek) en toespitsen op jouw dienst / product / branche.

Run je die lokale fietsenwinkel, dan staan ‘fietsen’ bij jou centraal en is je achterban waarschijnlijk geïnteresseerd in ‘fietsen’, ‘fit- en gezondheid’ en ‘buitenlucht en natuur’.

Hoe werk je daar uit de losse pols mee, hou je het persoonlijk en blijf je specifiek binnen dat kader om relevant te blijven voor je klanten - via ephemeral marketing?

  • Gaat één van je collega’s een rondje fietsen, laat hem er dan een korte Instagram Story van maken – een paar tellen gefilmd tijdens een mooi stuk van de rit. (Uit de losse pols: check. Persoonlijk: check. Specifiek: check.)
  • Gebeurt er iets bijzonders ‘behind the scenes’ – een gloednieuw model racefiets wordt geleverd bijvoorbeeld - deel dat dan in een Snapchat Story met 1 snelle *klik* (foto), *klik klik* (“yes, hij is binnen - kijk ‘m shinen!” toevoegen) en *klik* (deel je Story).   
  • Komt het mooie weer eraan? Kondig het fietsseizoen aan met een mooie ‘oppoetskorting’ die 24 uur geldig is - precies de lengte van een Snapchat of Instagram Story! Heeft deze kledingshop ook begrepen:example instagram story
  • Hou een Q&A Saturday via Facebook Live. Iedereen mag z’n fietsvragen stellen - van afstel-perikelen tot de beste routes voor een fietsvakantie - jij geeft een uur lang direct gratis advies op maat.
  • Hou je een online blog bij over fietsen? Deel je nieuwste blog-artikel via Snapchat Discover, met prikkelende toespeling op wat erin staat. Swipe je omhoog, dan komen je bij het artikel terecht!
  • Verblijd je achterban op deze manier met jouw ‘snelle leuke info’ en bind ze. Je hebt hun interesse gewekt, hun nieuwsgierigheid geprikkeld en nu zijn ze ‘hooked’ - zolang je volhoudt met deze leuke mini marketing tussen de bedrijven door!

En zolang je onthoudt: uit de losse pols - persoonlijk - specifiek.

Dat kan, zoals beloofd, niet alleen NASA - maar jij dus ook moeiteloos, in een paar klikken. Het tenslotte geen rocket science, dat ephemeral marketing. Aan de slag ermee!

Oei! (Nog) geen achterban?

Heb je één probleempje in dit hele verhaal: (nog) geen achterban op Instagram, Snapchat of zelfs Facebook? No worries. Laat ons je helpen om je Stories en andere ephemeral marketing de wereld in te krijgen, bij de juiste doelgroep - via zorgvuldige online marketing en advertising.

(Lees hier hoe social media nog meer voor je kan werken, als je verder kijkt dan Facebook - zoals Mark Zuckerberg doet.)

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?