Gratis verkopen met Google Shopping (voor +30% conversies)

(Digital) MarketingSEM, SEO & SEA

Eerder dit jaar kondigde Google aan dat adverteren op het Google Shopping-tabblad gratis zou worden. Inmiddels is deze optie ook beschikbaar voor gebruikers in Nederland. En dat is goed nieuws, want Google Shopping levert je zo’n 30% meer conversies op! Wacht dus niet en ga er direct mee aan de slag, of optimaliseer voor nog betere resultaten.  

In dit artikel:

  • Wat is Google Shopping?
  • Waarom Google Shopping werkt
  • Google Shopping (gedeeltelijk) gratis!
  • Google Shopping installeren voor (optimale) conversie
  • Google Shopping uitbesteden? Wij zijn je Google Partner.

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is een vorm van adverteren in het Google Ads platform (voorheen Google Adwords). Hier hadden we het er al eerder over. Je hebt SEO (organisch vindbaar worden in Google) en SEA (betaalde zichtbaarheid in Google). Google Shopping valt onder SEA. Net zoals Google zoekadvertenties; de bekende linkjes naar je website die bovenaan de zoekpagina tevoorschijn komen, die het meest lijken op de ‘organische’ zoekresultaten.

Google Shopping is in feite de verrijkte en gespecificeerde variant van Google zoekadvertenties. Speciaal voor het vergelijken - en kopen - van producten, met specificaties. Zoals beeld, prijs, beoordeling en een link naar de aanbieder. En als je het goed doet, verwijst die link naar jouw webshop. Goed voor extra bezoekers met een duidelijke koopintentie, en dus voor extra omzet uit je webshop. 

Waarom Google Shopping werkt

Google Shopping werkt niet voor elke organisatie of ondernemer. Lever je een dienst, maatwerk-producten of projecten, dan kom je gewoonweg niet in aanmerking voor zo’n blokje bovenaan Google. 

Verkoop je echter producten, te vangen in beeld en specificaties, en kun je goed concurreren met voornamelijk prijs? Dan werkt Google Shopping geweldig. Waarom dan?

Een paar redenen:

  • Je product komt meteen helemaal bovenaan de zoekmachine
  • Met 30% hogere conversie dan Google tekst Ads
  • E-commerce groeit enorm, in 2020 bijvoorbeeld met wel 15% éxtra bezoekers
  • Makkelijk in te stellen, bij te sturen en automatiseren

Je product bovenaan de pagina

Producten die goed aangemeld zijn in Google Shopping komen dus in de shopping module, bovenaan de pagina. Maar heb jij je zaakjes écht goed ingericht, dan kom je zelfs als eerste in het rijtje naar voren - dus hoeven mensen niet door de Google Shopping resultaten te scrollen. 

De ogen van de Google-zoeker gaan direct naar die duidelijke plaatjes bovenaan de pagina, en zijn muis-vinger meteen naar de eerste goede resultaten. Klik, en je hebt er weer een bezoeker bij. En dat levert:

30% hogere conversie

Een conversie – van Google zoeker naar jouw websitebezoeker – die wel 20% (via smartphone) tot 30% (via desktop) hoger is met 17% hogere revenue-per-click dan via "gewone" zoekadvertenties in Google Ads, volgens de onderzoeken.

Enorme groei e-commerce 2021

Surf daarmee mee op de golf van webshop bezoekers die het komende jaar voor ons in petto heeft. Want niet alleen groeit de e-commerce markt elk jaar gestaag met zo’n steady 3% meer omzet... Het aantal online shoppers groeide vorig jaar (in 2020) met wel 15% extra bezoekers! 

(Voornamelijk rondom de omstandigheden door het coronavirus, maar je mag ervan uitgaan dat deze trend zal doorzetten, nu mensen en masse ontdekken hoe prettig en gemakkelijk het is om online te kopen.)

Makkelijk instellen, bijsturen & automatiseren

Interessante cijfers, als je bedenkt dat het inzetten van Google Shopping helemaal niet zo lastig is. 

Google Shopping (gedeeltelijk) gratis! 

Een hoop voordelen, met als belangrijk nadeel… Google Shopping kost geld. Correctie: kostte altijd geld. Door middel van een Pay Per Click (PPC) systeem, kun je adverteren en betalen wanneer iemand op je advertentie klikt. Hoeveel zo’n klik je waard is, bepaal je zelf. Hoe hoger jouw maximale bedrag per klik, hoe verder naar voren je advertentie getoond wordt. 

Dat is iets veranderd.

In Amerika lanceerde Google kortgeleden en revolutionaire ontwikkeling: Google Shopping productweergave wordt gratis! Elke e-commerce product wordt getoond, voor niks. Op de Shopping-pagina in elk geval. Wil je premium plekken op de homepage, dan betaal je wel. Uiteraard moet er nog iets verdiend worden ;) – Maar om een begin te maken, en überhaupt zichtbaar te worden in deze enorme conversie feature, kun je dus direct en voor niks aansluiten. 

Bedoeld om het online shopping verkeer een nog grotere boost te geven. Door meer resultaten voor de shoppende bezoeker en een makkelijkere instap voor elke e-commerce partij, van groot tot klein. 

Bill Ready, Google’s hoofd commercie, legt dat zo uit:

Voor retailers betekent dit gratis zichtbaarheid onder de miljoenen mensen die dagelijkse naar Google komen voor hun shop-behoeften. Voor shoppers betekent dit meer producten van verschillende winkels, te ontdekken via het Google Shopping tab.
Bill Ready

Wil je mee surfen op deze e-commerce conversie golf, dan is het enige dat je nodig hebt een goed ingericht Google Merchant Center account. 

Wie, wat, hoe? Zo. 

Google Shopping gratis instellen

Wil je dat jouw producten gratis tevoorschijn komen op de Google Shopping tab? Daarvoor hoef je niet meer te doen dan het gewoon ‘aan’ zetten. Met de 9 stappen uit dit eerdere artikel.

  1. Ga in je Google Ads account naar het tabblad Campagnes en selecteer Shopping.  
  2. Stel je Shopping Campagne in. 
  3. Let erop dat er een Google Merchant Center account is gekoppeld, die jouw producten kan inladen in je Google Ads (voor het verkoper ID). 
  4. Selecteer de juiste geografische locatie, onder Land van verkoop en daarna naast Locaties. 
  5. Geef eventuele verdere specificaties aan via Shopping instellingen (geavanceerd). Hoe specifieker, hoe beter de doorklikratio!
  6. Verdere filters kun je aangeven onder Aangepast filter maken. 
  7. Vul je CPC budget in naast Standaardbod.
  8. Klik op opslaan en doorgaan. 
  9. Op de pagina Advertentiegroepen maken kun je nog een paar gerichte keuzes maken voor je campagne, daarna is hij live. (Aanpassen en bijstellen kan altijd nog!)

Optimaliseer, maximaliseer

Maar deze Google Shopping feature ‘aan’ zetten is één ding. Goed voor de dag komen in de Google Shopping resultaten een tweede. Zeker nu er zoveel meer aanbieders in tevoorschijn zullen komen, en betalende deelnemers voor gaan, kun je gemakkelijk verdwijnen in de resultaten.

Echt vooraan komen in Google Shopping, om meteen in het oog te springen van de zoekende shopper, is een kwestie van optimaliseren. Op een paar vlakken.

  • Optimale technische koppeling – van je webshop, Google Merch Center en Google Ads.
  • Optimale product feed – door goede productfoto’s, prijzen en andere specificatie data. 
  • Optimale biedingen (voor premium plekken vooraan in de resultaten) – op basis van onder andere productprijs, winstmarge en conversieratio. 
  • Optimale content – door een gedegen zoekwoordenonderzoek voor de juiste benaming en omschrijving van je producten.
  • Instellen én bijstellen – omdat eenmalig instellen pas het begin is. Net als bij elk proces wil je constant inzicht houden in wat goed werkt of wat beter kan, om elke kans op optimalisatie te grijpen. 

Zeker investeren, zeggen wij. Ook al is de basis van Google Shopping nu gratis. Want... 

Hebben we het over “optimalisatie”, dan hebben we het over “zo veel mogelijk resultaat voor zo weinig mogelijk investering”. Welk budget je ook hebt. Door het constant finetunen van je Google Shopping product feed.

Oftewel: meer conversie, meer bezoekers, meer sales. Klinkt goed?

Google Shopping uitbesteden? Wij zijn je Google Partner.

Als experts in online marketing in Limburg en Brabant helpen we je om het beste resultaat uit Google Shopping campagnes te halen. We stellen het technisch waterdicht in, analyseren de data en optimaliseren de boel constant door bij te sturen waar nodig. Met maandelijkse rapportage voor duidelijk inzicht, zonder dat je zelf de Google kanalen in hoeft te duiken.

Alles voor optimale digitale campagnes, met “zo veel mogelijk resultaat voor zo weinig mogelijk investering”. Van e-mail marketing tot je Google Shopping ads. Voor één synergetisch en samenwerkend geheel, met echt resultaat. 

Wij zijn je partner. (En officieel Google Partner in Limburg, wist je dat al?)

Net zoals we dat voor marksbrievenbussen.nl doen - een webshop speciaal ingericht voor de verkoop van brievenbussen. Eigenaar Mark was ontevreden over de resultaten van zijn campagne op Beslist.nl. Hij beëindigde zijn verkoopabonnement daar en startte de samenwerking met ons. Via onder ander Google Shopping brachten wij zijn brievenbussen onder de aandacht, en we begrijpen waarom hij voor ons heeft gekozen. Het aantal bestellingen is namelijk gestegen, terwijl de kosten per verkoop met 26% zijn gedaald.

Ook wat voor jullie organisatie? In het ergste geval heb je gratis inspiratie, in het beste geval een digital partner for life. Alles wat het kost, is een seintje!

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?