Help je business overleven zonder Facebook marketing

Social Media

Bart Madou

Digital Marketeer

Bart Madou

Digital Marketeer

Facebook is een reus. Het opperwezen in sociale media kanalen. Met rond de 2 miljard gebruikers en 5 miljoen adverteerders wereldwijd, lijkt een wereld zonder Facebook inmiddels onmogelijk. Toch lijkt het einde nabij. Wat nu - als je al je online marketing pijlers gericht hebt op Facebook marketing?!

Facebook heeft het slim gedaan. Niet alleen gebruiken ze vernuftige psychologische systemen om particuliere gebruikers ‘hooked’ te maken aan hun platform - zakelijke gebruikers met alle soorten bedrijven zijn er ook niet meer weg te denken.

Of je nu de bloemist op de hoek bent of KLM: praktisch iedereen zit als bedrijf op Facebook. Het bereik is groot, het opzetten, gebruiken en zelfs adverteren is simpel: natuurlijk gebruikt iedereen met een beetje bedrijf Facebook als marketing kanaal.

Maar al je pijlen op Facebook marketing richten, is niet alleen simpel; het is ook gevaarlijk. Want één grote vraag hangt in dit geval altijd boven je hoofd: “Wat als Facebook verdwijnt?!”

Tudududuuuh - *dramatisch muziekje*... 

Het antwoord is net zo dramatisch. En het is niet eens giswerk of toekomstmuziek:

Facebook verdwijnt (nu) al

Zo ongeveer iedereen onder de 25 is al niet (meer) te vinden op Facebook. Zij struinen liever rond op Instagram en besteden hun dagen Snapchattend. De leeftijdscategorieën daarboven bleven over - van de ‘oudere’ Millennials (25 tot 30) tot Gen X (30 tot 60) - maar ook die groep verdwijnt nu gestaag, volgens het Nationale Social Media Onderzoek 2017:

social media onderzoek

De groei van Facebook stagneerde al een tijdje, maar daalt nu officieel. Het data-schandaal met Cambridge Analytica lijkt het kanaal de das om te doen. Miljoenen gebruikers de-activeerden of verwijderden hun account. En geef toe: zodra je ouders een sociaal kanaal massaal betreden, moet dat wel het begin van het einde zijn.

En nu dan?

Maar wat zou er werkelijk gebeuren, als echt iedereen van Facebook verdwijnt? Precies wat er eerder met Hyves en MySpace gebeurde: als een kudde op zoek naar voedsel, zullen we ergens anders gaan grazen.

Het gebeurt namelijk al, als je kijkt naar de 25-minners onder ons: ze grazen elders, op weiden die hen meer geschikt lijken. En zo zal het gaan met de rest van ons Facebook-gebruikers - eerst de particuliere, en vervolgens de zakelijke daar achteraan: we zullen nieuwe plekken opzoeken.

Een scenario dat dus al gaande is, en waar je als zakelijk Facebook-gebruiker maar beter nú op kunt gaan anticiperen, om je voor te bereiden op een toekomst zonder Facebook marketing.

Geen Facebook marketing? Wat dan?!

Wáár gaan al die gebruikers naartoe, nu Facebook-gebruik (snel) terugloopt?

Ten eerste: waar ze nu al naartoe aan het gaan zijn. Instagram, Snapchat, YouTube, WhatsApp (!) maar ook Twitter groeit waar Facebook krimpt. En ten tweede naar minder prominente kanalen als Google+, LinkedIn, Pinterest én naar niche-kanalen zoals onderwerp-specifieke sociale plekken als kook-apps of spellen-apps.

Dát is dus waar je moet zijn.

Je twijfelt misschien nog omdat die kleinere kanalen niet zoveel gebruikers hebben als Facebook nu als sociale gigant heeft, maar het zijn des te waardevolle gebruikers, omdat de gebruikers heel specifiek verdeeld zijn:

  • De jeugd zit op Snapchat,
  • Zakelijk professionals op LinkedIn,
  • Kookliefhebbers op Yummly,
  • Hardlopers op Runkeeper,
  • Wielrenners op Strava,
  • Concertgangers op Bandsintown,
  • Bierliefhebbers op Untappd,
  • Creatievelingen op Pinterest,
  • Gamers op Twitch,
  • Vrijgezellen op Tinder,
  • Wijnliefhebbers op Vivino,
  • Bloggers op Tumblr,
  • Enzovoorts, enzovoorts...

En dat is fantastisch nieuws voor je bedrijfsmarketing. Jouw specifieke publiek hangt (straks) uit in heel concrete hoeken van de sociale media - waar jij ze makkelijk kunt vinden (en binden)!

Het advies om je bedrijf voor te bereiden op een toekomst zonder Facebook is dan ook:

Kijk (net als Mark) verder dan Facebook - op 2 manieren

Je wil ten eerste onafhankelijk worden van Facebook, om toekomstbestendig te zijn, en je wil gouden kansen pakken die buiten Facebook op de loer liggen. Advies dat je niet eens van ons hoeft aan te nemen. Je mag het van niemand minder dan Mark Zuckerberg aannemen.

Hij wist als CEO van Facebook al een tijd dat het slimmer was om niet al zijn pijlen op Facebook te richten, al lijkt dat nog zo voor hand liggend en logisch met zo’n groot succesvol platform, maar juist verder te kijken op social media. Hij verkende bewust andere kanalen. Hij spreidde zijn kansen over WhatsApp, Instagram én nog 65 andere sociale media, door ze op te kopen.

Doe dus hetzelfde als Mark: kijk juist naar andere interessante kanalen naast je Facebook marketing! Daar ligt nu waarschijnlijk al een gouden kans voor je bedrijf én je verzekert er alvast je toekomst mee.

Dubbele winst, die je op 2 manieren boekt:

1. Verken andere social media

15 tot 20% van de bedrijven die alleen maar aan Facebook marketing deed, experimenteert nu buiten het kanaal, blijkt inmiddels. Een aantal waar je je gerust bij mag scharen.

Voor de hand liggende alternatieven voor Facebook zijn grootheden als Instagram, LinkedIn, YouTube en Twitter. Kanalen waar je je content kwijt kunt als bedrijf door een bedrijfspagina aan te maken, maar die ook heel goede en simpele adverteer-opties bieden - net als Facebook.

Maar kijk juist ook eens naar de kleinere, specifiekere kanalen, die iets verder buiten je blikveld liggen! Hier zitten vaak de goudmijntjes, als jouw bedrijf een bepaalde dienst of product aanbiedt, of als je een specifieke doelgroep hebt:

  • Ben je een exclusieve cateraar, adverteer dan in luxe kook-apps.
  • Ben je een webwinkel met dameskleding, plaats dan outfits op Pinterest.
  • Ben je KLM, ga aan de slag met Tripadvisor of Skyscanner.
  • Ben je een scholengemeenschap, dan vind je jouw jonge studentendoelgroep op Snapchat.
  • Ben je Kwantum, dan deel je de mooiste wooninrichtingen op Instagram (met directe linkjes om de spullen te kopen, en een eigen insta-shop!) en ga je met hetzelfde concept los op Pinterest.

Zoek, en gij zult vinden!

2. Verken (online) marketing buiten social media

Er ís nog meer buiten Facebook, Twitter en LinkedIn. Er zijn méér marketing-opties, die je vast nog niet verkend hebt. 

Wat dacht je van:

  • E-mail marketing. De nieuwsbrief! Hij is er al langer dan alle social media bij elkaar, maar fluctueert niet als Hyves, MySpace en Facebook. Hij is sinds zijn bestaan onverminderd waardevol gebleken - en zal dat blijven. 
  • SEO marketing. Vroeger nog een spel van trucjes en manipulatie, tegenwoordig is het iets moeilijker. Een terrein dat door veel bedrijven (nog steeds) onvoldoende verkend of verkeerd aangepakt is. Met de juiste aanpak kun je via het grote Google je doelgroep naar je toe trekken (niet zo verrassend tipje van de sluier: door content! Zie volgend puntje...).
  • Content marketing. Maak je eigen blog of vlog! Als je de middelen hebt, kun je ook gewoon zélf een massaal bezocht YouTube-kanaal (zoals IKEA deed) of blog worden (zoals KLM deed). We noemen het dan nog wel 'content marketing', maar 'marketing' zonder goede 'content' is eigenlijk überhaupt geen optie meer (zie vorig puntje)
  • Offline marketing! We zouden het als digitale nerds bijna vergeten, maar de offline wereld biedt ook veel mogelijkheden. Vaak wat moeilijker meetbaar, maar in een wereld waar veel digitaliseert kan juist offline veel impact maken - zoals een grote abri campagne, give-away of de juiste folder.
  • VR marketing. Relatief nieuw en onontdekt terrein, maar Virtual Reality is ontzettend veelbelovend. Dr. Philippa Smith, senior Lecturer in New Media aan de AUT Universiteit gelooft erin: “Er zullen altijd nieuwe en evoluerende manieren zijn om te communiceren en sociale netwerken levend te houden. Virtual Reality bijvoorbeeld, de laatste nieuwe technologie om in de gaten te houden.”

Dus...

Kijk breder dan Facebook. Kijk misschien zelfs verder dan alle sociale giganten. Bekijk interessante alternatieve sociale kanalen en werp een oog buiten social media - op de opties van online marketing. Hou als het even kan ook nieuwe ontwikkelingen en mogelijke (gouden) kansen in de gaten (wij houden je hier op de hoogte)!

Dát is hoe je een toekomstbestendig én nu al succesvol marketingbeleid opzet - of je nu Mark Zuckerberg, KLM of de bloemist om de hoek bent.

Heb je vragen over jouw social aanwezigheid? Of kun je nog wat tips gebruiken? Either way; we love (to talk about) marketing. Zin in koffie? ☕

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?