Het geheim van een succesvolle social media advertentie (in 3 stappen)

Social Media

Eef Leerschool

Content Marketeer

Eef Leerschool

Content Marketeer

Ik heb goed nieuws én slecht nieuws. Het slechte nieuws is: de data die je al zo lang meet, zoals likes en click-throughs, hebben geen directe correlatie met je verkopen. Ja, dat is schrikken. MAAR! Het goede nieuws is: goede advertenties hebben wel degelijk impact: op je merkbekendheid, je campagnebekendheid, je merkvoorkeur én op verkoopkansen. Snap je het niet meer? Geen zorgen, ik leg het uit. 

Laat ik allereerst maar weer even beginnen met de grootste teleurstelling van 2020. Want je zet je Facebook advertentie online en je wacht in spanning af: hoeveel mensen klikken door? Is dat percentage hoog, dan ben je trots. KPI afvinken. Doel gehaald. Toch?

Nope. 

Ik doe het niet om je te pesten, hoor. Dit is een veelgemaakte fout. We vragen onze klant: wat is je doel met de campagne? En die zegt: we willen gedurende de looptijd van 2 maanden, 1 miljoen mensen bereiken! En daarvan moet dan 5% doorklikken! Ja, dat klinkt wel redelijk SMART, maar dat is het dus eigenlijk helemaal niet. Want echt specifiek is het niet - niet op je branche, niet op je organisatie en niet op je product of dienst.

Een KPI is geen doel. Echt niet. Je organisatie kan niet bestaan op likes en clicks. Uiteindelijk wil je een product of dienst verkopen. Of mensen over de vloer. Of in ieder geval échte impact - die dieper gaat dan een view of een share.

Nou niet je KPI's direct het raam uit gooien en tegen je baas roepen dat ik dat zei. Want begrijp me niet verkeerd - wij zijn hartstikke dol op al die cijfers. En het zijn wel degelijk cijfers die iets zeggen over het succes van een campagne. Maar het zijn geen doelen op zich. KPI's zijn de cijfers die we op een rij zetten waarmee we het succes naar dat einddoel toe monitoren en per stapje in die alom bekende marketingfunnel (bewustwording - overweging - activering) kunnen bijsturen. Want begin je met een SMART doel, dan kunnen we wel degelijk KPI's daaraan hangen die de voortgang naar dat doel monitoren. Maar op enkel impressies of klikken gaan we het niet halen. 

Want als dat het doel is van je campagne: 1 miljoen views, 5% click-through rate (CTR), tja, dan kan het best wezen dat je sales er helemaal niet van vooruit gaat. Want het is niet leuk om te horen, maar click-throughs en sales correleren niet per definitie - zo blijkt uit onderzoek van The Nielsen Company.

Correlation of Sales Lift and Click-Through Rate

Waarom moet ik dan nog Facebook advertenties gebruiken?

Omdat bovenstaande cijfers niet de hele waarheid vertellen. Die kunnen we gelukkig een stuk verder nuanceren. En dan blijkt dat je social media advertentie opeens heel véél positieve impact heeft. Op je merkbekendheid, de bekendheid van je campagne, hoezeer mensen zich herkennen in jouw verhaal, iemands voorkeur voor jouw merk én verkoopkansen.  Maar dat gebeurt dan weer alleen als je een succesvolle advertentie draait. Een "strong" ad. Daar maak je écht impact mee - grote impact. Op al die vlakken. 

Average Online Brand Effect Results

Draai je een zwakke advertentie? Dan heeft het juist negatief effect - je merk word eerder vergeten, mensen kunnen zich niet vinden in je verhaal en ze zijn minder geneigd om van jou te kopen. Tja, daar kunnen we wel inkomen. Irritante reclames schrikken af, ook op social media. 

Hoe maak je nou zo'n strong ad dan? Simpele antwoord is natuurlijk: schakel ons ervoor in. ? Maar jij wil natuurlijk wel zeker weten dat wij weten waar we het over hebben. Dus we leggen even uit hoe we zo'n succesvolle advertentie realiseren. Zoals we deden voor VTech. In drie stappen. 

1. Maak 't menselijk 

Als je ons van Exitable, jouw digitale partner in Limburg, een beetje kent weet je dat wij altijd de doelgroep voorop plaatsen. We werken niet voor jou, maar voor jouw klanten. Dus voor we ook maar praten over het opzetten van een campagne, willen we eerst weten voor wie we het doen. Met welke vragen zitten zij? Hoe kun jij ze helpen? Welk voordeel brengt jouw product voor hen? Waar bevinden ze zich? 

Daar willen we inzicht in krijgen. Maar vooral geen compleet inzicht - want daar komen aannames vandaan. En wij houden van ANNA - altijd navragen, nooit aannemen. Dat doen we via onze campagne. Daar kunnen we meerdere creatieve onderdelen maken, in tekst en/of in beeld, om te kijken wat het beste aanslaat. En of de doelgroep die we in gedachten hadden, ook daadwerkelijk de doelgroep is die uiteindelijk op die koopknop drukt. 

Want content is key. Content is king. Content is queen. Hoe je het ook wil zeggen, content is gewoon het allerbelangrijkste onderdeel van een succesvolle campagne. Content die de klant informeert, inspireert en prikkelt. 

2. Maak voor het medium

Die creatieve onderdelen waaruit een campagne bestaat - die maken we specifiek per kanaal. Gebruikers die via de computer op LinkedIn zitten, zien jouw content op een hele andere manier voorbij komen dan de Facebook-scroller die in de trein zit. 

Maar zoals we hierboven al aangaven, is het belangrijk om niet in jouw aannames vast te gaan zitten. Neem niet aan dat je je doelgroep al perfect kent. Test welk beeld en welke woordkeuzes aanslaan. Dat doen we via kleine a/b tests, maar ook het diepgaandere plug - play - plunge model werkt daar heel goed voor. 

Het idee achter dat model, werkt zo:

  • Plug: krijg aandacht van je klant. Plug je verhaal, idee, product of dienst via een eenvoudige, laagdrempelige manier - bijvoorbeeld met een gifje, visual of hele korte video.
  • Play: daag interactie uit. Speel met je klant, ga met 'm in gesprek, stimuleer engagement - bijvoorbeeld met een interactieve post. 
  • Plunge: geef geïnteresseerden de kans om zich dieper onder te dompelen in jouw verhaal, bijvoorbeeld met een langere video. 

Jouw verhaal, verteld op drie verschillende manieren, binnen één campagne. Dat noemen we een mixed assets aanpak. Kost het meer tijd? Ja. Meer creativiteit? Zeker. Haalt het betere resultaten? Ook!

Maak je die ook nog passend per medium (b.v. zowel stories als tijdlijn), dan kun je volgens Facebook zelf 35% beter werkende campagnes als resultaat krijgen. 

3. Gebruik je kracht - en die van een ander

Jij kent je doelgroep goed. Jij kent je product of dienst als geen ander. Maar je kunt niet alles. Werk daarom samen met een partner die je kan helpen: strategisch, creatief en die de uitvoer zo effectief mogelijk kan maken. En laat ons nou al ruim elf jaar die full-service partner zijn! Bel of mail ons en voor je het weet werken wij samen, hand in hand, jouw kennis en onze kennis, aan die ijzersterke advertentie. ?

Neem contact met ons op!

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?