Het Internet - 10 jaar gekkigheid (van #selfies tot Kim’s billen)

Sander Beek

Digital Strategist

Sander Beek

Digital Strategist

Exitable bestaat 10 jaar. Reden voor een feestje. En reden om eens terug te kijken op de jaren waarin we opgroeiden, zo ongeveer samen met het internet. Want wat er in het derde decennium van de online wereld allemaal veranderde en gebeurde, kun je je al bijna niet meer voorstellen. En “gekker wordt het niet” wordt telkens weer beantwoord met “jawel, hoor”.

Exitable is 10 jaar oud geworden - en “Het Internet” viert tegelijkertijd z’n 30e (ja, der-tig-ste) jaar! Als je telt vanaf eind jaren ‘80 waarin we in Nederland konden gaan inbellen op dit wereldwijde web, tenminste.

Dat is waar het allemaal begon. Een korte terugblik:

Eind ‘80 tot eind ‘90 - beetje kleuteren

Waar Het Internet in die eerste 10 levensjaar nog motorisch lekker leerde lopen, en het voor de massa begon als een leuk dingetje om - heeeuuul sloooowwwmm - dingen op te zoeken in Yahoo (nope, geen Google toen). Met een inbelverbinding, wie kent het gestoorde geluidje nog, die via je telefoonlijn liep! Echt kleuterniveau, als je er nu op terugkijkt.

Eind ‘90 tot eind ‘00 - lekker puberen

Het volgende decennium was gerust digitaal puberaal te noemen. Het Internet vond langzaam zijn weg in de wereld. Van grofweg 2000 tot 2009 wisten we elkaar online steeds beter te vinden. Het werd een sociaal web, waar we merkten dat we met wereldwijde handen ontzettend veel data verzet kregen. Het open source developen kwam op en mensen startten met hun eigen sites - en gezamenlijke projecten.

Met als koning van de online samenwerking, die startte in 2001 en nog altijd op volle toeren loopt: Wikipedia. En natuurlijk de nog altijd heersende koning van de sociale samenkomst: Facebook, sinds 2006 openbaar voor iedereen - met in z’n kielzog Twitter en de eerste hashtag, YouTube en z’n eerste (hilarische!) video - die rond dezelfde tijd opkwamen:

Begin 2008. Ruim 1,3 miljard wereldburgers gebruiken Het Internet inmiddels, zo’n 20% van de wereldbevolking. We hadden de eerste Youtube-video en de eerste #hashtag mogen ervaren, ons leven leek compleet. En toen lanceerde Steve Jobs de iPhone, en lanceerde Apple z’n App Store.

“iPhones” en “Apps” waren heel nieuwe woorden in de wereld - die ze razendsnel zouden overnemen. “Facebook” was een woord dat toen pas door de eerste paar early adaptors in de mond werd genomen. Een enkele kenner begon zich aan die “iPhone” en z’n handig klikbare “apps” te wagen. En de eerste aanmeldingen in Nederland voor een Facebook-profiel druppelden binnen - maar de meesten hielden het gewoon nog bij het lekker vertrouwde Hyves. Logisch ook, Facebook had niet zo’n banaan:
banaan

Eerst een beetje kleuteren, dan lekker puberen... En toen brak het derde decennium aan. De weg naar volwassenheid - waar Het Internet samen met Exitable opgroeide tot de geoliede machine die het vandaag de dag is. Een weg die vooral leidt langs social media (revoluties), de eerste virals, kleine spelers die plots ongekend grote digitale wereldmachten werden en vooral veel gortdroge, totaal overbodige internet-hilariteit.

2008 - 2018 internet groeit (op) met de miljarden

Inmiddels zitten we met z’n 4 miljarden online - meer dan 50% van de wereldbevolking, en bijna 4 keer zoveel als 10 jaar geleden. Meer dan 2,5 miljard mensen gebruiken nu een smartphone, met van die handige “apps” (dubbel zoveel als het aantal PC’s dat ooit ter wereld gebruikt is) en we spenderen op Facebook ongeveer net zoveel tijd als op de rest van het web.

Hoe zijn we daar gekomen? En wat heeft Het Internet daarvoor allemaal om z’n oren gekregen - van Gangnam Koreanen en Grumpy Cats, tot de billen van Kim?

Wat weten we eigenlijk nog bewust van wat er de afgelopen 10 jaar op Het Internet gebeurde, op z’n weg naar volwassenheid? Een overzicht - van de 3 belangrijkste (en meest bizarre) dingen die gebeurden.

1. Het “gezelligste hoekje van het internet” wordt volwassen

Facebook is na de eerste paar jaar van z’n wereldwijde lancering geen grappig klassenboek meer, maar een medium dat revoluties faciliteert. De rol van het platform in de Arabische Lente die ontspringt in 2011 is verrassend groot. Facebook is hét netwerk-platform voor revolutionairen om elkaar te vinden in de chaos, en zich te verenigen.

Gaat het die eerste keer nog onbewust, later ontpopt Facebook zich tot het go-to-platform in geval van wereldwijde crises waar men direct kan checken of bekenden betrokken en oké zijn. Serieuze features binnen ‘Crisis Response’ maken het gezelligste hoekje van het internet in één klap volwassen - zonder dat het afdoet aan gezelligheid uiteraard.

2. De “selfie” is hier

Waar de puber nog de massa opzoekt, richt de jongvolwassene zich weer wat meer op zichzelf. Wie ben ik, en wat wil ik aan de wereld laten zien? Waar het standpunt voor je beelden op social media eerst nog achter de camera is, verplaatst zich dat even later - gefaciliteerd door de makkelijke smartphone - voor de camera. Plots gaan we onszelf vastleggen bij wat we op dat moment doen en beleven. De “selfie” is hier.

Wanneer “selfie” in 2013 het woord van het jaar wordt, breekt het ook hier definitief door. Iedereen is mee in de selfie-revolutie. Van presidenten tot kuifmakaken (ja, die is dus echt):

aap selfie

3. “Virals” nemen de boel over

Viral videos

2012 is met stip het jaar van de “viral videos” (weer een nieuwe aanvulling in het Wereldwijd Woordenboek!). En raad eens wat één van de eerste, en tot voor kort onverslagen, virals op Youtube is geweest? Een rare Koreaan, die een onverstaanbaar een onherroepelijk besmettelijk liedje zingt en nog raarder en besmettelijker dansje doet. Natuurlijk, Internet. Natuurlijk.

Binnen een paar maanden bekeken 1 miljard mensen de video, en is inmiddels meer dan 3 miljard keer bekeken. Tot voor kort zelfs, was het de meest bekeken video op Youtube. Verslagen door een even aanstekelijk en onverstaanbaar zingende Spanjaard. Uiteraard, Internet.

Maar die waren niet eens zo bizar als deze viral videos - in het kader van “kennen we deze nog”:

Maar ook serieuzere zaken als:

  • Ben Breeder’s flashcards in This is My Story over zijn hartziekte, die zo wereldwijd aandacht kreeg
  • Amanda Todd’s video over internetpesten en haar depressie die erop volgde

Viral memes

Het bijna logische vervolg waren de challenges en memes die viral gingen:

ice bucket challenge

Viral dieren

Maar niet alleen mensen en hun kunstjes gingen viral. De Shiba Inu hond die het wereldwijde web over ging als the Doge omgeven door zijn eigen interne monoloog (in Comic Sans!), is er niet meer weg te slaan. Oolong het konijn werd bekend om de dingen die hij op z’n hoofd kon balanceren, van wafels tot theepotten. En de Grumpy Cat – die niets meer doet dan van nature chagrijnig kijken - kreeg zelfs een Webby Award voor z’n prestaties. Het kon allemaal in dit decennium.

“Gekker wordt het niet” durfden we allang niet meer te denken.

Viral games

Flappy bird. Pokémon Go. Ooit van gehoord? Gegarandeerd. Bedankt, Internet.

Viral... aardappelsalade?

Het crowdfunding-platform Kickstarter leek de plek op Het Internet waar het wel wat serieuzer werd. Daar gebruikte het zijn massale bereik om nieuwe projecten een onafhankelijke financiële kickstart te geven. Erg mooi bedacht. Erg volwassen.

Maar toen was er de Potato Salad. Zack Brown zocht financiële steun om zijn aardappelsalade te maken, als prank, om te zien hoever hij zou komen. Zijn aardappelsalade werd een internet-fenomeen en werd massaal gesteund. Bijna 7000 mensen doneerden samen meer dan $55.000 voor de aardappelsalade. (Geld dat hij overigens gebruikte voor een mega aardappelsalade-feestje en -kookboek, en waarvan hij een deel doneerde aan honger-projecten in Idaho.)

“Gekker wordt het nu toch écht niet meer?” - jazeker wel.

#Breaktheinternet

Het opgroeien van het internet ging dus vooral gepaard met het groeien van het internet. Dankzij zijn steeds groter wordende bereik en zijn steeds verder groeiende netwerk dat praktisch de helft van iedereen op de wereld verbindt, kon Facebook volwassen worden, de selfie geboren worden en de viral de wereld overnemen.

En dat ging ver. Want toen was er opeens - in 2014 - de poging om Het Internet kapot te krijgen met wat de dikste viral aller tijden moest worden. Zat er niet ver naast.

Kim Kardashian poseerde (half)naakt voor de cover van Paper Magazine, met als titel ‘BREAK THE INTERNET’. Één dag nadat de cover gepubliceerd werd, meetten hun analytici iets dat erop leek: 1% van al het webverkeer in Amerika ging naar hun site. Ongekende aantallen. Iedereen in de hele wereld leek de cover gezien te hebben, én sprak erover. De editors van het magazine, over wat inderdaad één van de grootste virals allertijden lijkt te zijn geweest tot op heden:

“Natuurlijk verwachtten we wat controverse vanaf het begin. [..] Maar verwachtten we dat het hét wereldnieuws zou zijn, tot 2 weken na de publicatie? [..] Nooit.”

Never a dull moment

Krijgen we het internet ooit kapot? Tuurlijk niet. Al wordt er wel aan verschillende kanten aan de poten gezaagd. De een probeert de vrijheid van meningsuiting en journalistiek te beperken, de ander gaat voor commerciële of politieke doeleinden aan de haal met persoonsgegevens. Het blijft spannend. Het blijft een gek wereldje.

En elke keer denken we weer: “Gekker wordt het toch niet?”. Nou, nu we als Exitable 10 jaar actief zijn in deze gekke digitale wereld, weten we dat het wél altijd gekker kan. En dat is mooi. Die gekkigheid droeg elke keer weer bij aan die digitale spark die ons vuurtje laat branden.  Op naar de volgende 10!

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?