Eef Leerschool

Content Marketeer

Eef Leerschool

Content Marketeer

Pfoe, een trendblog schrijven? Ik ben dus zelf helemaal niet van de trends. Sommige trends, zoals luipaardprint en Clubhouse, laat ik met alle liefde aan mij voorbij gaan! De vraag ‘wat trending is’ vind ik dan ook helemaal niet zo relevant. De vraag moet zijn: ‘Waar kan ik in 2022 nog verschil maken?’ En daarbij neem je trends natuurlijk wel in acht. Want het klopt, er zou d’r zomaar eentje tussen kunnen zitten die voor jouw organisatie super relevant is. Ik ga deze trendblog daarom misbruiken om mijn visie op marketing te delen. En die is dan toch stiekem gebaseerd op een lang opkomende trend 🧐

Duurzaam is een woord dat verschillende gevoelens bij mij oproept. Duurzaam is belangrijk - want het klimaat, je gezondheid, de levensduur van een product etc. Maar tegelijkertijd krijg ik er de kriebels van, want het wordt regelmatig mis- uuh ge-bruikt voor marketingdoeleinden. Ik hoor nog zo iemand zeggen: ‘’Gaaf hè, deze schoenen zijn van vegan leather.’’ - Voor zij die het nog niet wisten. Dat is gewoon een ander woord voor nepleer. Nog een leuk voorbeeld: in België heeft de Lidl het woord duurzaam helemaal gesloopt. Ze draaien daar een zaam-campagne: ‘Duurzaam moet niet duur zijn.’ De boodschap is goed, maar dat woord.... 

Nou je begrijpt mijn tweestrijd. 

En ja, toch ga ik het met je hebben over een duurzame (digitale) strategie. 

Een strategie heeft gevolgen

In navolging van een aantal grote Amerikaanse merken, zoals Patagonia en North Face, volgt nu cosmeticabedrijf Lush met een volledig ban van social media. De verklaring van de oprichter:

I've spent all my life avoiding putting harmful ingredients in my products. There is now overwhelming evidence we are being put at risk when using social media, ‘’I'm not willing to expose my customers to this harm, so it's time to take it out of the mix.
Mark Constatine, CEO at Lush

Deze organisaties hebben de keuze gemaakt uit vooral ethische overwegingen. Passen de platformen wel bij de kernwaarden van mijn organisatie? Maar er is nog een overweging die je maken kan. Namelijk die van contentgoeroe Cor Hospes. Hij pleit in een recent artikel voor ‘stoppen met bouwen op gehuurde grond’. Het bouwen: je social strategie. De gehuurde grond: het platform.

Dat zijn een aantal very bold moves. Wat vinden wij daarvan? 

Dit is terug te brengen naar de kern van je beweegredenen, de kern van je bestaan als organisatie en de doelen die je wilt bereiken. Je kan écht het verschil maken op social media. Maar ben je daar slechts aanwezig, omdat je vindt dat je daar moet zijn? Of kan jij voor jouw doelgroep van toegevoegde waarde zijn op dat platform? Het is belangrijk om hierover te blijven nadenken.

Het is dan ook niet voor niets dat wij elke samenwerking starten met een Discovery Workshop in de ontdek fase. Dit is zodat wij samen nog eens goed al jouw doelen en uitdagingen onder loep kunnen nemen. En dit hoeft geen hele exercitie van maanden te zijn. Wij doen dat, pragmatisch als we zijn, middels een design thinking workshop van 4 uur! 

Zin om de boel nog eens op een rijtje te zetten? Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt.

Digitale menselijkheid

Goed, je hebt nagedacht - al dan niet met onze hulp 😉 - over je raison d’être. En weet daar nu passende keuzes bij te maken als het aankomt op strategie, boodschap én middelen - to social or not to social? Dan hoop je jouw product of dienst aan de man te brengen. Ook hier zien we al een jarenlange trend van (content)marketeers die schrijven over thought-leadership-achtige strategieën. Die ertoe moeten leiden dat mensen je weten te vinden omdat jij een expert in je vak bent. En ook de Google updates van de afgelopen jaren moeten allemaal tot steeds meer relevantie leiden. 

Allemaal goede ontwikkelingen!

Maar, het betekent wel dat keywords knallen - als het dat niet al was, dan nu toch... - echt ten einde is. Het betekent dat je content van jou moet zijn. Echt - hier komt weer zo’n woord waar je rillingen van krijgt - authentiek. Mensen houden van mensen. Van menselijk. Zorg er daarom voor dat jij jouw doelgroep kent. Weet wie jouw doelgroep als vriend, mentor of maatje zou kiezen. Hoe die vriend of mentor praat. Wat hij of zij belangrijk vindt. Enzovoorts.

Weet je nog niet goed waar je doelgroep is en hoe je deze moet raken? We helpen je graag. Door heldere persona’s en customer journeys te ontwikkelen, krijgen jij en je collega’s inzicht in je doelgroepen en hun behoeften. Vrijblijvend meer info? Mail me!

Experimenteer en groei

Heb je de basis liggen? Dan kun je los! En dan bedoel ik niet met nog meer plannen maken, dat houdt hier op. Maar ik bedoel met publiceren. Er is tegenwoordig zoveel data beschikbaar. Gebruik dat om te valideren of je content resoneert. Bij Growth Tribe - een van mijn favoriete go-to plekken voor inspiratie en inzichten 💡 - leerde ik dit een paar jaar geleden al. En het is nog steeds relevant. 

Bedrijven die experimenteren en datagedreven werken groeien exponentieel ten opzichte van bedrijven die dat niet doen. Ik kan je daarom alleen maar aanraden om je eens te verdiepen in de growth (hacking) mindset. Wil je daar meer over weten? Google eens! Of kom langs, wij kunnen je daar ook alles over vertellen natuurlijk. We werken al jaren lean en agile. En binnen onze continuous improvement samenwerking helpen wij je daar zelfs bij!

Reality check

Een opsomming:

  • Een jaar heeft 52 weken
  • Je werkt daarvan ongeveer 46 weken
  • Dat zijn 230 werkdagen
  • Op een werkdag hebben we zo’n 5 effectieve uren per dag - op vergaderingen, telefoontjes en e-mail na.
  • Volgens hetzelfde onderzoek werken we van die 5 uur, slechts een schamele 3 uur productief.

Waarom maak ik dit sommetje? Niet om een doem scenario te schetsen, maar om het belang van een duurzame strategie nogmaals te benadrukken. Je hebt gemiddeld slechts 690 productieve uren om te besteden elk jaar. En daarom is het des te meer belangrijk dat je met zeer gerichte acties bezig bent in die tijd.

Goed, dat was mijn visie op onze uitdagingen voor 2022 and beyond. Strategie tot de fijnste haarvaten van je organisatie laten doorvloeien en alle daarbij behorende keuzes durven te maken. Hoe gewaagd deze ook zijn. Dit was hoe visionair ik kon worden vanachter mijn thuiswerkbureautje. Ik hoor dan ook heel graag jouw reactie hierop. Welke vragen roept het op? Waar ben je het wel en - liever nog - helemaal niet mee eens? Ook filosoferen is samen  beter dan alleen: mail me, bel me of DM me! ⚡

Toch in de stress geschoten van die laatste opsomming? No stress. Wij zijn er voor je!

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?