Eef Leerschool

Content Marketeer

Eef Leerschool

Content Marketeer

Dit is géén dertien in een dozijn blog, maar een tegengeluid. Tegen al die geluiden van de ChatGPT aanbidders, ‘dít moet je gezien hebben’-posts, ‘doe jij nog steeds X op Y manier’-blogs en ‘kwantiteit over kwaliteit’-schreeuwers. Er staat al genoeg rommel op het internet, er is dagelijks al veel afleiding en mensen raken meer en meer overprikkeld. Of je dit wil lezen, moet je dan ook lekker zelf weten.

Waarom een oase?

  • Met de komst van Canva, Figma ben je designer, 
  • met de komst van ChatGPT ben je ineens copywriter, 
  • Met de komst van Insta Reels, TikTok en Capcut ben je ineens video-editor,
  • met de komst van steeds meer website, webshop en marketing automation tools ben je developer.

  • Oh! En je bent ook nog steeds die afdeling die tussendoor nog wel even een beurs organiseert, podcast maakt of sales ondersteunt.

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik word er onrustig van. Ik loop altijd achter, weet niet hoe ik relevant blijf, of op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen. En hoe ik goede keuzes maak voor morgen weet ik ook niet zeker.

Al die digitale trends en tools zijn hartstikke mooi, maar er is zoveel mogelijk, dat het tegelijkertijd moeilijk is te bepalen waar je beginnen moet.

Welkom in de oase

Tools zijn exact dát. Tools. Hulpmiddelen. Een gereedschapskist. Die gereedschapskist mag niet bepalen wat voor werk jij doet. Heb je alle gereedschap om daken te maken? Hartstikke mooi als jij inderdaad een dak op een huis wilt maken. Maar een dak als stoep? Of een dak als zwembadafdekking? Dat is toch een hele vreemde oplossing, niet?

Van de klassieke werken van de grote componisten als Mahler en Bach, tot de monsterhits van Michael Jackson. Wat deze muziek onderscheidt van de simpele top-40 hits is het verhaal, de boodschap achter de muziek. Niet enkel een simpele combinatie van hacks en triggers die altijd wel lekker werken op het mensenbrein. Maar opgeroepen emoties en belevingen die zoveel indruk maken dat ze altijd zijn blijven hangen - én men die muziek nog steeds weet te vinden. Dát is wat je wilt voor jouw organisatie en merk. 

Dus laat je niet gek maken door de laatste tools en trends.

Okay, ik ben weer chill. Maar er is nog steeds werk te doen.

Zorg ervoor dat je altijd vanuit de kern van je organisatie blijft werken. Dat geeft je bestaansrecht. Vang de rationele waarde van jouw product of dienst, vang de emotionele waarde van jouw product of dienst en giet dat in mooie verhalen. Verhalen die blijven hangen.

-> Dat kan je doen op organisatieniveau, product- en dienstniveau en zelfs op niveau van employer branding. 

Ga vanuit dat punt kijken wat logische middelen, kanalen of tools zijn. En dan mag je gerust beroepen op die bovengenoemde tools die je in je bookmark balk hebt opgeslagen. (Tip!)

Hulp nodig?

Wij hebben heldere processen ingericht om je hierbij te helpen. Sommige daarvan hebben we beschreven. In dit artikel vind je het antwoord op een viertal vragen:

  1. Hoe bepaal ik de juiste uitdagingen/ vraagstukken/ problemen?
  2. Hoe breng ik alle actoren en factoren in kaart van mijn uitdaging/ vraagstuk/ probleem?
  3. Hoe vind ik de beste oplossing?
  4. Hoe ontwikkel ik die oplossing snel en goed?

Voor andere moet je ons even bellen, of een berichtje sturen. Dat kan via het contactformulier onderaan deze pagina.

Maar we helpen je altijd van strategie naar praktijk. Dat lees je bijvoorbeeld in deze case over onze samenwerking met Espero.

Ik heb het aan ChatGPT gevraagd…

…Maar het antwoord is toch aardig generiek en karakterloos. Zelfs als ik de chat voed met thema’s als onderscheidendheid, transparantie en de kritische, maar gemakzuchtige consument, de woke burger - het blijft eenheidsworst en meningloos. Lees het zelf maar:

Er zijn een aantal uitdagingen waar marketeers, copywriters en commerciële directeurs tegenaan kunnen lopen in de huidige tijd:

Het gebruik van AI-gegenereerde afbeeldingen en content kan ervoor zorgen dat sommige merken moeilijker te onderscheiden zijn van elkaar, omdat ze op elkaar gaan lijken. Het is daarom belangrijk om te blijven zoeken naar manieren om op te vallen en te onderscheiden van de concurrentie.

Consumenten worden steeds kritischer en verwachten dat merken hun beloften waarmaken en verantwoordelijkheid nemen voor hun impact op de wereld. Marketeers, copywriters en commerciële directeurs moeten ervoor zorgen dat hun organisatie transparant is en zich houdt aan de beloften die ze doen.

Gemakzucht kan ervoor zorgen dat consumenten snel overgaan op gemakkelijkere alternatieven, zoals online winkelen in plaats van naar een fysieke winkel gaan. Marketeers, copywriters en commerciële directeurs moeten daarom ervoor zorgen dat hun merk gemak biedt voor de consument, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit en het imago van het merk.

Om te blijven opvallen in de huidige tijd, kunnen marketeers, copywriters en commerciële directeurs bijvoorbeeld de volgende stappen overwegen:

  • Zoek naar manieren om het merk te personaliseren en te laten aansluiten bij de waarden en behoeften van de doelgroep.
  • Maak gebruik van innovatieve marketingtechnieken om het merk op te laten vallen, zoals gamification, augmented reality en interactieve content.
  • Zorg voor transparantie en eerlijkheid, en laat zien dat het merk zich bewust is van de impact die het heeft op de wereld en de mensen eromheen.
  • Blijf innoveren en blijf zoeken naar manieren om het merk te verbeteren en te laten opvallen.

Ik had deze tekst kunnen pakken en hier een eigen saus aan kunnen geven. Maar dan was het de zoveelste opsomming geworden. De zoveelste trendblog over voice search, AI-toepassingen en het sentiment van de consument. Daarom heb ik besloten het persoonlijker te maken en meer onderscheidend (hoop ik!). En daarmee hoop ik dat ik je heb geïnspireerd, ben blijven hangen. Ik hoor het graag van je! Mail me, bel me of DM me

Check zeker ook eens de gedachtenspinsels van mijn collega Danny op het gebied van development, of die van Luis op het gebied van innovatie.

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?