Bart Madou
Digital Marketeer
Google weet alles. Wat je zoekt. Wat je bekijkt. Waar je bent. Wat je interesses zijn. Et cetera, et cetera. Is dat eng? Of is het eigenlijk superhandig? Waar zit het kantelpunt tussen een optimale gebruikerservaring en de waarde van privacy? De meningen zijn verdeeld. Kun je online überhaupt nog wel om Google heen? Ja hoor, er zijn goede (en gratis) alternatieven, bijvoorbeeld voor je zoekmachine of browser. Dit zijn ze.
De kans dat je één of meer diensten van Google gebruikt is bijna 100%, tenzij je voor de AIVD werkt of het klooster in bent. Voorop staat natuurlijk de Google zoekmachine – grote kans dat je die sowieso gebruikt op dagelijks basis – maar Google is al lang méér. Je mag gerust zeggen dat ze de online wereld met al z’n datagegevens aan het kapen zijn. Wat begon met de zoekmachine is nu doorgedrongen tot:
- je browser (Google Chrome),
- je agenda (Google Calendar),
- je navigatiesysteem (Google Maps),
- je videokanaal (YouTube),
- je mailbox (Gmail),
- je werkomgeving of data-opslag (Google Drive),
- je reisagent (Google Places en Google Flights),
- je personal assistent (Google Home),
- je smartphone (Android)
- ...en alle trackers van Google, die te vinden zijn op 75% van de miljoen meest bezochte websites ter wereld volgens Princeton onderzoek.
Als je één of meer van deze services gebruikt en sites bezoekt, dan ontgaat Google weinig van wat jij doet in je dagelijks leven. Van je stem tot je bestemming, Google knows.
Google knows. Logisch.
Google weet veel van je. Dus krijg jij te zien wat zij willen dat je ziet, in zoekresultaten en advertenties. Doordat ze een profiel van je opbouwen weten ze welk zoekresultaat of welke advertentie het beste bij jou past en waar jij het meest waarschijnlijk op gaat klikken. Dat profiel is de prijs die je betaalt voor hun service, en voor gerichte resultaten en reclame. Want een persoonsprofiel is behoorlijk interessant voor adverteerders. Die betalen daar graag veel geld voor.
Privacybescherming staat dus niet bovenaan op hun to-do-lijst, maar wel in hun verdienmodel. En dat is logisch. Want al hun services zijn gratis. En van hoge kwaliteit. Je kunt of wil (bijna) niet zonder, en je krijgt het voor niks.
Niet gek dus dat Google je gegevens verkoopt als verdienmodel. En logisch dat jij gretig gebruik maakt van hun diensten, voor niks.
Maar daar betaal je uiteindelijk dus een prijs voor:
- Ten eerste, Google bouwt dus een profiel van je op. Om jouw online ervaring soepeler te maken, maar dus ook om er geld aan te verdienen.
- Ten tweede, adverteerders kunnen hun advertenties richten op dat profiel dat Google opgebouwd heeft. Het is geanonimiseerd weliswaar, maar toch, jouw data is online handelswaar.
- Ten derde, al die personalisatie op basis van jouw profiel is handig, maar het betekent ook dat Google beslist wat jij wel en niet te zien krijgt: de zogenaamde filter bubbel. Handig? Of gevaarlijk?
Diensten zoals de Google zoekmachine en hun bekende Chrome browser: twee van de grootste diensten die data van je verzamelen. En twee diensten die tegenwoordig erg goede alternatieven kennen. Alternatieven die privacybescherming juist wél bovenaan op hun lijstje hebben staan. Ze maken er zelfs hun belangrijkste USP van, waardoor hun gebruik groeit en groeit.
Google alternatieven: Brave + DuckDuckGo
Brave is het alternatief voor je Chrome browser (en het betere alternatief voor Safari of FireFox). DuckDuckGo is het beste alternatief als privacy-neutrale zoekmachine.
Het belangrijkste kenmerk van beiden:
“Elke keer dat je ons gebruikt, is het alsof je dat nog nooit eerder hebt gedaan.”
Wat wil zeggen dat de platformen geen enkele data over je zoek- en surfgedrag opslaan. Alsof je er nooit eerder bent geweest. Volledig anoniem. Totaal afgeschermd.
Brave browser
De webbrowser Brave is je betere privacy-beschermende alternatief voor Chrome, maar ook beter dan het veelgebruikte Safari en FireFox bijvoorbeeld. De browser blokkeert advertenties en website-trackers. Je surfgedrag wordt dus niet in de gaten gehouden.
Belangrijk, vinden de makers van Brave (“on a mission to fix the web”) volgens hun motto:
“You are not a product. Why use a browser that treats you like one?”
Andere voordelen, buiten het privacy-punt:
- De browser is snel, met laadtijden die Chrome en Safari ver achter zich laten.
- Het werkt met dezelfde functionaliteiten als Chrome. Je kunt er exact dezelfde extensions installeren en syncen met je apparaten, wat overstappen naadloos maakt.
- En het werkt zelfs perfect met Google diensten, zoals Drive en Calendar, terwijl Google claimt dat die alleen goed werken in hun eigen Chrome. Niet dus.
Het gebruik van Brave is gratis, maar ook zij moeten natuurlijk ergens hun geld verdienen. Waar andere browsers dat doen door je data te verkopen, hebben zij niet zo’n advertentie-model.
Wat je daar als marketeer nog mee kunt?
Het verdienmodel van Chrome met z’n gerichte advertenties op websites, is het verdienmodel van marketeers. Als marketeer kún je dus minder blij zijn met Brave. Toch zullen ook hier weer mogelijkheden tevoorschijn komen om gericht te adverteren. Zo zijn ze nu al aan het experimenteren met het uitbetalen in cryptocurrency aan gebruikers die wél gerichte advertenties op basis van surfgedrag toestaan. Geheel transparant en in eigen hand te houden, als gebruiker – en goed voor de marketeers van morgen.
DuckDuckGo zoekmachine
De tweede belangrijkste data-ophaler van Google is natuurlijk de welbekende zoekmachine-dienst. Waar het allemaal mee begon. Wil je liever niet dat Google weet wat je zoekt, of je geschiedenis gebruikt voor je volgende opdrachten en advertenties? Dan is er DuckDuckGo.
Je hoeft niets te installeren, zoals bij Brave. Je hoeft alleen maar naar hun site te gaan, in plaats van naar Google.com, voor je volgende zoekopdrachten. Tik in, en je krijgt een volledig neutraal en wereldwijd gelijk resultaat. Niks gebaseerd op je geschiedenis of andere zaken.
Hun credo klinkt dan ook, simpel en duidelijk:
“We volgen niet, geen gerichte advertenties, alleen zoeken.”
Alle zoekopdrachten met DuckDuckGo zijn dus helemaal anoniem. Hun verdienmodel? Advertenties, maar dan niet gebaseerd op jouw zoekgeschiedenis. Gewoon algemene reclame, afgestemd op de zoekopdracht die je op dat moment ingeeft. “Toyota Corolla kopen” zal je dus neutrale zoekresultaten en algemene auto-reclames opleveren.
Wat je daar als marketeer nog meer kunt?
Het verdienmodel van de Google zoekmachine is ook hier het verdienmodel van de marketeer. Gerichte advertenties, die hier verloren lijken te zijn gegaan? Toch valt het ook hier mee. Het is namelijk niet zo dat er géén advertenties meer voorkomen in DuckDuckGo. Zij adverteren gewoon op gezochte keywords, in plaats van op de zoekende persoon. Hier kun je als marketeer dus wel degelijk nog iets mee. Lees hier wat je mogelijkheden zijn, en hoe dat werkt bij deze zoekmachine. Relevant om je in te verdiepen, want:
Het aantal gebruikers van DuckDuckGo is nog relatief laag, maar kent wel een constante groei sinds 2016. En hoewel hij nog wat optimalisatie nodig heeft, mag hij gerust de up-and-coming zoekmachine als hét alternatief voor Google genoemd worden.
“Ja, dit moet ik nu gaan gebruiken! – Toch?”
Dat ligt eraan.
Uiteindelijk moet jij beslissen of het je iets uitmaakt dat je data uitgewisseld wordt voor gratis diensten en gepersonaliseerd gebruiksgemak. Want dat is wat Google met al z’n handige en gratis services doet. Het is jouw manier van daarvoor betalen.
Zit je dat niet lekker, dan hoef je het niet te doen. En daarvoor hoef je niet bij de AIVD te werken of je in een klooster te verbergen. Er zijn alternatieven. Installeer ze vooral, en gebruik ze direct. Het is niet lastig, en ze zijn van gelijke kwaliteit. En bekijk ook eens deze alternatieven voor andere Google diensten. Ook als je “niks te verbergen hebt”.
Vind jij het niet zo’n probleem om data te delen en/of vind je Google’s diensten en het gepersonaliseerde gebruiksgemak gewoon heel erg handig? Dan blijf vooral Google gebruiken. Ze mogen dan wel veel data bezitten, ook zij moeten zich gewoon netjes aan de wet houden, dus laten we onszelf ook weer niet te bang maken.
Dus vooral zelf na blijven denken. Zolang je maar weet hoe het zit, wat je alternatieven zijn en je op basis daarvan een bewust besluit kunt nemen. Bij dezen: een paar nieuwe opties, in plaats van alleen maar klagen dat “Google alles van je weet”. Doe ermee wat je wil!