Tips voor het gebruik van typografie in digitale producten

(UX-) Design

Dave Delissen

UX / Visual Designer

Dave Delissen

UX / Visual Designer

Typografie is een van de belangrijkste én de meest impactvolle beïnvloeder van de gebruikerservaring. Typografie is een manier van communiceren met gebruikers.

95% of the information on the web is written language.
Oliver Reichenstein

Naast dat je typografie kunt gebruiken voor een optimale leesbaarheid, kan typografie ook het design versterken. Natuurlijk wel alleen daar waar het onderdeel van het design is. 

Waar moet je dan op letten bij de keuze voor en het gebruik van typografie in digitale producten? Let op deze 5 punten:

  1. Context & gebruikers
  2. Aantal variaties
  3. Hiërarchie
  4. Afstand
  5. Kleurgebruik

1. Context & gebruikers

Maak je typografie keuze a.d.h.v. de context en het type gebruikers. Dat doe je door goed na te denken over de volgende vragen:

  • Wat is het doel van het platform?
  • Wie zijn de gebruikers?

Het visuele aspect van een lettertype heeft invloed op de eerste impressie van een digitaal product. Match het lettertype niet met het gevoel van het product, dan kan er een miscommunicatie ontstaan met de gebruiker.

Formeel & leesbaar

Een platform dat vooral formeel en leesbaar moet zijn

Speels & visueel

Een platform dat vooral speels en visueel mag zijn

2. Aantal variaties in typografie

Heb je de context en het type gebruikers van je platform in beeld? Dan weet je ook hoeveel variaties passend zijn. Nu kun je de keuze maken tussen één lettertype met verschillende diktes, of je zoek twee lettertypes die goed op elkaar aansluiten. Teveel variaties kunnen ervoor zorgen dat je product er ongestructureerd en niet professioneel uitziet. De kunst zit ‘m in de balans!

Het aantal variaties in lettertypen zorgt voor een duidelijk visueel onderscheid

3. Zoek de juiste hiërarchie

Net als wij deze blog zo leesbaar mogelijk proberen te maken door het gebruik van bijvoorbeeld:

  • Koppen,
  • Tussenkoppen,
  • Quotes,
  • & Bulletpoints.

Maakt het design van deze tekstelementen de leesbaarheid. Van te voren moet je dus goed nadenken over de juiste hiërarchie. Dat helpt de gebruiker naar zijn einddoel. De gebruiker ziet wat de belangrijkste stukken informatie zijn, zonder te lezen. Dat noemen we ook wel: scannable

Hoe bepaal je hiërarchie dan? Door te spelen met:

  • Dikte
  • Grootte 
  • & Kleur

Bepaal wat een gebruiker als eerst moet lezen, en wat daarna en wat daarna…

4. De afstand

Hier kunnen we kort over zijn. De afstand tussen titel en bodytekst en de afstand tussen elke regel is zeer belangrijk. Je moet hier weer op zoek gaan naar de juiste balans. Teveel regelafstand kan ervoor zorgen dat de regels gaan ‘zweven’, waardoor het losstaande stukken tekst lijken. En te weinig regelafstand doet denken aan dat boek, die dikke pil die niemand wil lezen - omdat het zo slecht leesbaar is.

De hoeveelheid regelafstand zorgt voor het verschil tussen een goed leesbare tekst en een slecht leesbare tekst.

5. Kleur & contrast

Tot slot is er dan nog de kleur van het lettertype en het contrast. Kleur beïnvloedt het gevoel, mensen hebben hierbij associaties ontwikkeld. De kleur blauw straalt bijvoorbeeld rust en betrouwbaarheid uit. En de kleur rood straalt durf en jeugdigheid uit. Het is daarom heel belangrijk om af te wegen welke kleuren - en dus onbewuste associaties - je communiceert.

En dan is er nog het contrast; de kleur van het lettertype op de kleur van de achtergrond. Blauw op zwart is minder goed leesbaar dan zwart op wit. Moeten jouw teksten enorm goed leesbaar zijn? Of heeft het lettertype een visuele functie?

Conclusie

Typografie is een belangrijk onderdeel bij de start van een digitaal platform. Wij besteden veel aandacht in de studie naar het juiste lettertype. Staat er geen bruikbaar of geschikt lettertype in de brand guidelines van een klant? Dan bepalen wij vaak samen met de klant een nieuw lettertype dat digitaal ingezet gaat worden.

Benieuwd hoe jouw website of app hierop scoort? Wij bieden je een gratis review aan! Laat in een paar zinnen achter wat de context is en wie de gebruikers zijn van jouw platform via onderstaand formulier.

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?