Wat is een website audit en waarom is het nuttig in 2021?

(Digitale) Strategie

Bart Madou

Digital Marketeer

Bart Madou

Digital Marketeer

Je website is tegenwoordig een zeer belangrijk middel om je bedrijfsdoelen mee te behalen. Tenminste, als deze juist is ingericht. Wil je dat eens controleren? Dan is een website audit een ideale manier. Want een website audit is eigenlijk niet veel meer dan een controle op alle essentiële onderdelen van je website - om te checken of jij alle bezoekers die je kunt bereiken, bereikt, en vervolgens ook een optimale bezoekerservaring biedt. Van techniek tot content.  

Met een website audit kun je achterhalen waar in je website nog kansen liggen - inclusief effectieve manieren om gebruik te maken van die kansen. Audits houden bedrijven relevant en afgestemd op de best practices. Wij raden ieder bedrijf aan regelmatig website audits te (laten) doen - dat is de reden dat wij standaard ieder kwartaal websites in ons beheer goed nakijken. Zo blijft jouw website duurzaam en doelgericht. 

Wat is een website audit?

Laat je niet misleiden door (de advertenties in) Google: een website audit gaat over veel meer dan SEO. Want zoek je op “website audit”? Dan komen er tal van tools naar bovendrijven die je een SEO check aanbieden. Nuttig, maar veel te beperkt om een echte website audit te zijn. 

Een échte website audit gaat over design, user experience, lead generation processen en CRO op je website. Het gaat over gebruiksgemak, user flows, content op je website en zelfs interactie met social media. Het kijkt met een technisch oog naar je website: is je code gestructureerd en schoon, voldoet je website aan veiligheidseisen? En ja, het gaat ook over SEO en alle onderdelen die daarmee gepaard gaan.

Een website audit (laten) doen, heeft een duidelijk doel: meer uit je online aanwezigheid halen. Dus enerzijds je zichtbaarheid vergroten, maar vervolgens ook zorgen dat je website zo optimaal mogelijk is ingericht voor je conversiedoelen en bedrijfsdoelen. 

Via een website audit vinden we de problemen en gaten in de website. Zo weten we precies waar we nog kunnen en moeten verbeteren. Na een website audit, krijg je een duidelijk rapport. Daarin staan alle discrepanties en kansen uitgeschreven, inclusief praktische oplossingen. 

Wat is het nut van een website audit?

Een website audit is een essentiële manier om de efficiëntie en zichtbaarheid van een website te meten en verbeteren. Zo’n audit geeft je namelijk alle inzichten en tools om online te kunnen groeien. 

Met een web audit verbeter je telkens weer hoe eenvoudig bezoekers tot hun doel kunnen komen (wat hopelijk overeenkomt met jouw doel, zoals een aankoop of offerte-aanvraag). Ook heeft het positieve invloed op je Google search ranking, het verkeer op je website en natuurlijk de performance van je website. 

Bedrijven die regelmatig een website audit (laten) doen en werk maken van de punten die eruit komen rollen, hebben veel grotere kansen om meer resultaat uit hun website te halen. Hoe? Omdat ze inzicht krijgen in mogelijke zaken die:

  • de traffic potential in organische zoekresultaten in de weg staan 
  • sales of conversies belemmeren 
  • bezoekers in de war brengen 
  • technische problemen veroorzaken

Waarom moet een website audit regelmatig gedaan worden?

Het antwoord is heel simpel: de digitale wereld staat niet stil - dus moet jouw website meegroeien. Of het nou gaat om technische updates in je CMS systeem, ontwikkelingen in Google of simpelweg trends in UX-design - het zijn allemaal zaken waar je rekening mee moet houden. 

Om toekomstbestendig te zijn en blijven, moet jouw website dus ook up to date blijven. Want een jaren ‘90 website kan misschien nog wel werken, maar schrikt behoorlijk af. Het toont niet de professionaliteit die jouw bedrijf ademt. Nog erger is natuurlijk een website die niet (meer) of onbehoorlijk werkt. Niets frustrerender dan formulieren die niet werken, 404 pagina’s en onvindbare informatie.

Zo’n website audit heb je natuurlijk wel in verschillende vormen en maten. Voor klanten die hun website door ons laten maken en beheren, bieden wij in ieder geval ieder kwartaal een basis audit, waarin we alle onderdelen kort doorlopen - dit zien wij als normaal onderhoud en de meest duurzame manier om jouw mooie website optimaal te houden. 

Heb je jouw website al lang of zelfs nooit laten auditen? Dan pakken we het wat grondiger aan. 

Welke onderdelen horen bij een website audit?

We kunnen een website audit grofweg verdelen in 4 takken:

  1. Technische audit 
  2. Design & UX 
  3. Content 
  4. SEO

In ieder onderdeel stellen we onszelf vragen, die we gaan beantwoorden. Sommige antwoorden zullen positief zijn, sommige wat negatiever. Dat is niet erg - want dat biedt juist kansen voor verbetering.

Technische audit

In dit onderdeel kijken we naar code, snelheid van je website, veiligheid en meer. Een aantal vragen die we onszelf in dit onderdeel stellen zijn onder andere:

  • Hoe ziet de sitemap eruit?
  • Klopt de robot.txt file?
  • Hoe snel is de website?
  • Hoe snel laden afbeeldingen?
  • Hoe zit het met data caching?
  • Hoe relevant is de codebase?
  • Wat is de PHP versie?
  • Zien we errors of broken pagelinks? 
  • Zijn er CMS of plug-in updates geweest of komen die eraan? 
  • Heeft de website een (geldig) SSL certificaat? 
  • Hoe veilig en up-to-date is je website?
  • Voldoet je website aan de AVG wetgeving?

Design en UX 

Google heeft een aantal jaren geleden een onderzoek gedaan, waaruit bleek dat we minder dan een seconde tijd nemen om te bepalen of we een website aantrekkelijk vinden of niet. Design is dus een bijzonder belangrijk onderdeel van je website.

Maar bij ons is website design meer dan uiterlijk vertoon. Het is een integraal onderdeel van de user experience, of UX. Onze designers kijken naar elk onderdeel, op detailniveau en weer overkoepelend, om te zorgen dat het design bijdraagt aan een positieve en eenvoudige bezoekerservaring. Een website waarin je makkelijk je weg kunt vinden. Want er zijn veel dingen die online gemak in de weg kunnen staan. Denk bijvoorbeeld aan:

  • opdringerige pop-ups 
  • slechte call to actions 
  • onleesbare teksten 
  • slecht overzicht 
  • onduidelijk menu
  • inconsequenties in styling 

Ook kijken we binnen de UX naar de mogelijkheden tot conversie. Bijvoorbeeld door onszelf de volgende vragen te stellen:

  • hoeveel call to actions zijn er op een pagina?
  • is de navigatie duidelijk en makkelijk te volgen?
  • zijn CTA’s duidelijk zichtbaar en makkelijk te voltooien?
  • zijn er opvolgacties nadat iemand halverwege een CTA afhaakt? 
eye tracking

Content audit 

Content is een belangrijk deel van je website. Het zijn alle teksten, afbeeldingen, video’s en andere vormen die inhoud geven aan je website. Een content audit doen we, net als een design & UX audit, zowel op details als op overkoepelend niveau. Ook hier stellen we onszelf een aantal belangrijke vragen, zoals:

  • Is de content van hoge kwaliteit? Is het doelgroepgericht, zitten er geen fouten in, is het geschreven naar het doel van die specifieke pagina?
  • Zijn titels en omschrijvingen overtuigend?
  • Is de content gericht op de juiste zoektermen? 
  • Is de content logisch van structuur en helder van toon?
Lees verder
funnel style of content

SEO check 

En natuurlijk hebben wij ook van die puike SEO tooltjes in ons koffertje zitten, die we ook altijd even los laten op jouw website. Zo krijgen we supersnel inzicht in een heel aantal belangrijke SEO onderdelen. Voorbeelden hiervan zijn een website crawl, backlinks check, inzicht in concurrenten, keyword research en meer. 

Meer halen uit je website?

Zo’n volledige en grondige audit is best een kluif. En hoewel we je zeker aanmoedigen om er zelf eens je tanden in te zetten, is het ook zeker de moeite waard om eens in de zoveel tijd een specialistische blik erbij te vragen. 

Daar komen wij graag om de hoek kijken. Met ons multidisciplinaire team van strategen, developers, designers en marketeers hebben wij alle kennis en ervaring in huis om je website eens goed door te lopen. Een kleine investering met een hoop relevante adviezen tot gevolg. 

Weten wat zo’n volledige audit kost? Vraag snel een offerte aan

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?