Wat zijn featured snippets en hoe wordt jouw website “featured” in Google?

Development(Digital) Marketing

Tijn Rozemond

Digitaal Strateeg

Tijn Rozemond

Digitaal Strateeg

Featured snippets zijn de meest opvallende zoekresultaten, die informatieve inhoud weergeven bovenaan de zoekmachine resultaten, ofwel SERP (Search Engine Results Page). Featured snippets geven direct in Google’s zoekmachine antwoord op jouw vraag en dat brengt voor- en nadelen met zicht mee. Of het ook interessant is voor jouw organisatie, gaan we in dit artikel verder op in. 

hoeveel graden weert

Wat is een featured snippet?

Een featured snippet is een direct in de zoekmachine uitgelicht zoekresultaat, vaak in de vorm van een soort widget. Een featured snippet staat meestal boven alle organische zoekresultaten, maar wel onder eventuele advertenties.

Lees verder

Soms staan featured snippets echter onder bepaalde organische zoekresultaten of gerelateerde vragen, of zelfs rechts van de zoekresultaten. Zoals je in de afbeelding kunt zien wordt er een vraag gesteld in de zoekmachine en komt het antwoord in een featured snippet tevoorschijn, boven alle organische zoekresultaten. Het geeft direct antwoord op je vraag, voordat je op de website hebt geklikt. 

Er zijn verschillende featured snippets:

1. Samenvatting

Dit wordt vaak gebruikt om snel en duidelijk antwoord te geven op de vraag die gesteld wordt:

2. Lijst 

Eigenlijk ook een soort samenvatting, maar dan gestructureerd in een lijst met bullet points. Dit komt zo naar voren, omdat het artikel waaruit Google de informatie pakt, de informatie al goed gestructureerd heeft met behulp van headers, waar Google eenvoudig een lijstje van kan maken:

3. Tabellen

Tabellen visualiseren gemakkelijk veel data. Deze worden veel gebruikt voor vergelijkingen en overzichten:

4. Video’s

Video’s worden steeds vaker als featured snippets weergegeven. Dit omdat de zoekmachines de inhoud van een video steeds beter kan lezen:

5. Kennisvenster 

In een kennisvenster verzamelt Google informatie van meerdere plekken om snel overzicht over een onderwerp of persoon te geven. Kennisvensters verschijnen rechts van de zoekresultaten op desktop en op mobiel bovenaan de zoekresultaten:

In bovenstaand voorbeeld zien we dus maar liefst twee snippets in de SERP: het kennisvenster rechts en video’s iets na het eerste organische zoekresultaat. 

Welke voor- en nadelen hebben featured snippets?

Zo’n featured snippet is voor iemand die zoekt vaak best handig. Je stelt een vraag en krijgt direct in de zoekmachine antwoord. Geen klik nodig en jouw online reis is alweer voltooid. Maar welke voor- en nadelen heeft het voor jou als organisatie of marketeer? 

Voordelen

⇾ Je website zit goed in elkaar
Een featured snippet is hét bewijs dat je website goed in elkaar steekt, en dat de zoekmachine je content begrijpt.

⇾  Onderscheid tussen informatie zoekers en converteren
Doordat er direct antwoord wordt gegeven op de vraag, zijn er veel zoekers die vervolgens meteen afhaken en dus niet meer op jouw website terecht komen (want ze hebben het antwoord op hun vraag al). Maar wil iemand wel meer informatie of zelfs iets kopen, dan is doorklikken op jouw informatie opeens een stuk makkelijker, omdat jouw featured snippet al prominent in beeld is. 

⇾ Voorbereid op voice search 
Even aan Siri of Google Nest een vraag stellen en antwoord krijgen - voice search wordt (toegegeven, langzaam, maar dan nog) steeds populairder. Het antwoord wat jij dan krijgt, is de informatie die staat in de featured snippet. Zorg dus dat je voorbereid bent op de voice search, en maak nu alvast je featured snippets op orde. 

⇾ Je valt simpelweg meer op
Zoals je in de voorbeelden hierboven hebt gezien, valt een featured snippet het meeste op. Zoekers zien jouw antwoorden in de featured snippets prominent voorbij komen. Hierdoor creëer je als bedrijf al dan niet meetbare naamsbekendheid.

Nadelen

Lage CTR
Omdat mensen meteen het antwoord op hun vraag hebben gekregen, klikken ze vaak niet door naar jouw website. We schreven eerder een blog over zero clicks bij featured snippets en welke invloed dit heeft op jouw bedrijfswebsite. Bekijk ook eens deze video:

Voor welke organisaties zijn featured snippets interessant?

Wil jij opvallen in de massa? Je rol als kennispartner claimen? Of op voorhand al de “zoekers” (vroeg stadium van customer journey) van de “converteerders” (later stadium van customer journey) scheiden? Dan bieden featured snippets zeker een kans voor jouw organisatie. Ga eens het gesprek aan om te kijken hoe featured snippets kunnen bijdragen aan jouw doelen! 

⇾ Maak vrijblijvend een afspraak met Peter

Hoe zorg je dat jouw info een featured snippet wordt?

Ben je een marketeer, salespersoon of communicatiemedewerker en wil je aan de slag met featured snippets? Dan moet je eerst even bij je development collega of partner aankloppen. Heb je die nog niet? Dan weet je ons natuurlijk te vindenWant om je informatie zo aan te bieden dat het mogelijk een featured snippet wordt, moeten er bepaalde dingen in de code van je website gedaan worden. En zelfs dan, heeft Google nog steeds zelf in de hand of het daadwerkelijk een featured snippet wordt. 

Natuurlijk kun je je kansen wel verhogen, namelijk door de structuur waarop je je content schrijft. Denk daarbij aan de volgende zaken: 

  • Feiten: de pagina moet voorzien zijn van objectieve informatie
  • Schrijf de zoekopdracht die je wilt beantwoorden in je tekst en geef vervolgens compleet maar toch bondig antwoord
  • Schrijf een goed leesbare tekst
  • Deel subonderwerpen op door middel van titels zoals H2 en H3
  • Structureer je pagina door gebruik te maken van paragrafen en witregels
  • Plaats informatie in een tabel of lijst (zoals wij hier dus doen)
  • Maak gebruik van Structured Data om te verduidelijken aan de zoekmachine waar de pagina over gaat, bijvoorbeeld:
    • Nieuws 
    • Informatief artikel
    • Review
    • Recept
    • Films
    • Persoon
    • Evenement

Development 

Vanuit development moet de website “featured snippet proof” worden gemaakt met behulp van structured data en scheme.org. Een structured data type is een vooraf gedefinieerd data type dat een aantal attributen bevat. Elk attribuut heeft weer een eigen gegevenstype. Een attribuut beschrijft dus eigenlijk een onderdeel van het structured data type. Een structured data type ‘adres’, kan bijvoorbeeld ‘stad’ als attribuut hebben.

Makkelijker geformuleerd is structured data de data die scheme.org gebruikt om de featured snippet op te bouwen. Een volledige lijst van structured data types is te vinden op de website van scheme.org te vinden. 

Wat is scheme.org?

Scheme.org is ontstaan uit een samenwerkingsverband tussen Google, Microsoft, Yahoo en Yandex. Het doel van het Schema.org project is het creëren, onderhouden en promoten van schema’s voor gestructureerde data.

Ga goed voorbereid aan de slag 

Met deze informatie kun je hopelijk snel aan de slag met je eigen featured snippets. Om meer op te vallen en natuurlijk om alvast in voice searches naar boven te komen. Mocht je toch nog vragen hebben, vooraf of als je aan de slag gaat, stuur ons dan vooral een berichtje

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?