Website laten maken? Vergeet deze onderdelen niet!

(Digital) Marketing

Sander Beek

Digital Strategist

Sander Beek

Digital Strategist

Je kunt eigenlijk niet meer zonder een professionele website. Maar als je deze echt goed wil laten maken, dan heb je méér dan een website nodig. Je moet een digitale strategie hebben. En je website is daar een (belangrijk) onderdeel van - het is een digitaal middel waarmee jij je doelen gaat behalen. Dus wil je een professionele website laten maken? Dat kan, dat doen we. We ontwerpen en ontwikkelen je website naar de laatste standaarden. Maar dan wel helemaal custom op maat, geoptimaliseerd op jouw bedrijf(sdoelen) en je doelgroepspecifieke wensen. Dat is wat wij doen, als ‘website bouwers’ in Limburg.

Het woord staat tussen haakjes. Website bouwers is namelijk wat we ooit waren. Toen Exitable net bestond, op een zolderkamer in Wessem, Midden Limburg. Een klein team waren we, van één developer (Maikel) één designer (Luis) en één marketeer en sales man (Sander). Wat we deden was websites bouwen en klanten voorzien van online advies.

Dat was 10 jaar geleden. Wij kwamen net kijken en de markt was nog beperkt. Mensen wilden een website als online visitekaartje, en waren al tevreden wanneer het website design onderscheidend was. Een statisch gebeuren waar het logo vooral mooi in moest staan, met verder wat pagina’s, foto’s en tekst. 

Das war einmal.

Onze basis is nog altijd hetzelfde – development, design en marketing – maar onze ervaring, het team, de strategie en de markt is enorm gegroeid. Wij bouwen niet zomaar websites meer. We doen meer: wij bedenken, realiseren en optimaliseren digitale landschappen om de ambities van het bedrijf te ondersteunen.

Wat dat is, en waarom je het nodig hebt, lees je hier. In deze volgorde:

  1. Waarom een (goede) website bewezen cruciaal is – 5 redenen.
  2. Wat een (goede) website je oplevert – 5 cijfers.
  3. Hoe je daar komt – met 5 bewezen beste features.
  4. Wat we wél doen, als we geen ‘website bouwen’ – in 3 stappen.
  5. Wat je dus bij ons krijgt – het digitaal totaalpakket, op een rij.

Komt-ie.

Waarom een goede website bewezen cruciaal is

Vooropgesteld: een zakelijke website laten maken is cruciaal. Het is praktisch altijd de kern van wat wij voor je maken en doen: je website bouwen of een bestaande website optimaliseren. Eén van de belangrijkste online kanalen – zo niet het belangrijkste – voor elke organisatie. 

Ik ga hier echter geen pleidooi houden dat je een website nodig hebt. Ik neem aan dat je dat weet. Het is 2020, geen 2002. Get online.

Maar online aanwezig zijn is niet het enige dat je moet doen met je website. Je moet goed aanwezig zijn. Strategisch. Doelmatig.

Met een site die je strategie en doelen volgt en die uiteindelijk een inzichtelijke bijdrage levert aan je bedrijfsambities. Een site die iets oplevert. Want dat doet-ie, als je het goed doet, volgens veelvuldig onderzoek:

1. Eerste klantcontact gaat via website

De eerste kennismaking gebeurt vaak digitaal. Via Google. Potentiële klant zoekt, jij wordt gevonden. Klik, conversie, contact. In de ideale situatie, wanneer je goed gevonden wordt in Google, tenminste. (Meer over vindbaar worden en SEO lees je hier.)

Dít is de eerste kennismaking tussen jouw organisatie en een potentiële klant. Je website. Waar een bezoeker komt om jou te leren kennen. Feit. Heb ik niet zelf bedacht, maar komt uit ‘The Digital Consumer Study’:

“63% van de consumenten gebruikt de website van een bedrijf als eerste contactpunt om hen te vinden en kennis te maken.”

Reden genoeg om te zorgen dat je online aanwezigheid dus correspondeert met het offline karakter en de expertise van je bedrijf. Een identieke en authentieke digitale versie van jezelf, als organisatie. 

Want wat de bezoeker daar ziet, in die eerste digitale kennismaking, dat maakt het verschil. 

2. Website design maakt of breekt klantvertrouwen

Je moet indruk maken tijdens je eerste kennismaking. En snel. Een digitaal oordeel is namelijk binnen een halve seconde geveld, en je hebt dan nog rond de 10 seconden om de aandacht vast te houden van je website bezoeker, voordat hij weer vertrekt.

En die indruk maak je met een goed webdesign. Een aantrekkelijk, herkenbaar, overzichtelijk, gestructureerd en informerend geheel. (Wat een goed design voor een goede indruk is, lees je zometeen.) 

Je betrouwbaarheid hangt er namelijk vanaf, volgens research van Stanford: 

“75% van de mensen geeft toe dat ze hun oordeel vellen over de geloofwaardigheid van een bedrijf op basis van het webdesign.”

3. Goede website houdt aandacht vast

Aangekomen op je website moeten bezoekers binnen een paar tellen antwoord hebben op een paar vragen, anders zijn ze weg;

  • Wie ben je?
  • Wat bied je aan?
  • Hoe kom ik in contact met je?

Denk eraan, je hebt een paar seconden. Dus naast een kloppend webdesign – zoals wij dat hier maken – qua look én navigatie, moet je site ook inhoudelijk antwoord geven op deze vragen. Voornamelijk via content: tekst, beeld en andere informatiebronnen. 

Wordt de bezoeker niet direct geïnformeerd met jouw content, dan vertrekt hij. 

En niet alleen de B2C klant! Ook de B2B klant is kritisch en vluchtig in z’n bezoek, onderschat dat niet. 46% van de B2B klanten zal de website verlaten wanneer hij niet direct antwoorden op z’n (bovenstaande) vragen krijgt.

4. Goede website converteert ook B2B klanten

Nog een paar feitjes, om je helemaal wakker te krijgen, uit Google’s research naar online gedrag in de (B2B) customer journey:

  • “Een volle 75% van B2B klanten zegt dat digitale webcontent hun aankoopkeuze sterk beïnvloedt. 62% zegt dat ze hun aankoop criteria puur baseren op de content van de website.” 
  • “De gemiddelde B2B klant doet gemiddeld 12 online zoekopdrachten voordat ze interactie aangaan op een website. Ze zitten al op 57% van het aankoopproces voordat ze willen spreken met een echt sales persoon.”
  • “Zelfs voor de industriële en productiebedrijven worden 67% van de aankopen digitaal beïnvloed. De helft van deze B2B klanten verwacht dat de website een behulpzaam kanaal is, en een derde verwacht zelfs dat dit het het meest behulpzame kanaal is in hun aankoop.”

Conclusie: een goede website = winning. In alle gevallen. 

Wat dat betekent? Dat een goede website je klanten oplevert. En dus omzet. En dus geld.

Wat een goede website oplevert? Geld.

Hier kan ik vrij kort over zijn. Ook dit is namelijk bewezen: 

“Een succesvolle website levert gemiddeld €22.500 extra omzet per jaar op.”

Dat blijkt uit onderzoek van SIDN onder 1280 verschillende zelfstandig ondernemers in Nederland, verspreid over 13 uiteenlopende branches. Het gemiddeld aantal opdrachten dat uit een goede website wordt gehaald, staat volgens het onderzoek op 17 per jaar. 

Dat verschilt natuurlijk per branche, maar voor elke branche zijn de resultaten in elk geval indrukwekkend te noemen:

Omzet

Het onderzoek benoemt daarbij ook nog dat deze inkomens vooral indrukwekkend zijn, omdat de investering die er jaarlijks tegenover staat in verhouding heel laag is.

Nog meer omzet haal je met je website volgens het onderzoek door ook nog eens te investeren in vindbaarheid met je website. Bedrijven die dit doen zien de extra omzetten nog eens met 38% stijgen. 

En laat die vindbaarheid nu net één van de vijf bewezen beste features van een succesvolle website zijn – zo eentje die je tienduizenden euro’s extra omzet oplevert.

5 beste features van een succesvolle website

1. Vindbaarheid

Alles begint met vindbaar zijn. Want de tijd van zenden is voorbij. Slechts de wereld in slingeren wat je doet, is niet meer genoeg. Mensen gaan tegenwoordig zelf op zoek als ze iets nodig hebben. En als ze je site dan niet vinden, tja - dan zullen ze ook geen klant worden. Dus is zoekmachineoptimalisatie een van de belangrijkste sleutels tot succes op het web. 

Dat doe je door SEO en SEA.

Over SEO en SEA kunnen we heel veel vertellen - en als je onze blog een beetje volgt, dan weet je ook dat we dat regelmatig doen. Heel kort door de bocht houdt het dit in. SEO (search engine optimalisation) is zorgen dat je de juiste content op je website plaatst met zoekwoorden die de zoekmachine kan indexeren. Je hebt bijvoorbeeld een blog, zoals deze, en je verwerkt daar de woorden “Internetbureau Limburg” in. Zoekt iemand op de woorden “Internetbureau Limburg”, dan maken we dus nú kans om gevonden te worden. Komen nog een hoop andere dingen bij kijken - die we je graag uitleggen, als je daar behoefte aan hebt

SEA (search engine advertisement) betekent adverteren in zoekmachines. Zo komt de link naar je website bovenaan te staan in de betaalde resultaten. Snel en effectief resultaat, maar kost advertentiegeld. Dus raden we altijd in om, naast SEA, ook te investeren in SEO. 

(Lees hier alles over SEA, SEO en de rest.)

2. Doelmatigheid

Klinkt iets minder concreet dan ‘vindbaarheid’, maar deze is minstens zo belangrijk. Het doel van je website is namelijk de drijvende kracht achter alles dat je online doet. De basis van je hele digitale strategie. 

Doelmatigheid vertaal je concreet naar KPI’s: Key Performance Indicators. Meetpunten in de analyse van je site, om te bepalen of hij al dan niet aan je doelen voldoet, of er naar op weg is. Een bepaald aantal kliks op de knop ‘offerte aanvragen’ bijvoorbeeld.

Je digitale doel en de bijbehorende KPI’s bepalen je webdesign, je content en alles dat je vanaf nu online toont, publiceert en deelt. (Hoe wij doelmatigheid inzetten als eerste stap naar een goede online aanwezigheid, lees je zo.)

3. UX design

UX staat voor User eXperience: “bezoekerservaring”. Kan iemand vinden wat hij zoekt? Krijgt hij antwoorden op z’n vragen? Hoe is de indruk die hij van je bedrijf krijgt? En wat levert dat op? Een gevoel van herkenning, begrip, service en positiviteit. Of een gevoel van frustratie, onbegrip, afstand en negativiteit. 

Wil je het eerste, dan pak je je UX design aan. Iets dat bij ons in de regel steeds meer over UX dan over ‘design’ gaat. Dat betekent dat de gebruiker(servaring) staat centraal in alle keuzes die we maken. Niet om een website er ‘leuk’ uit te laten zien. Maar voor: 

  • de uitstraling (van vertrouwen, autoriteit en persoonlijkheid),
  • de navigatie (overzichtelijk), 
  • structuur (duidelijk), 
  • scanbaarheid (optimaal), 
  • responsiveness (uiteraard) 
  • en algehele gebruiksvriendelijkheid van een website. 

Het hele plaatje.

4. Laadtijd

Een technische formaliteit, maar wel van cruciaal formaat. Volgens onderzoek moet een website maar liefst binnen 2 seconden geladen zijn, daarna haakt de helft van de bezoekers al af. 

Haalt jouw site dat? Test het hier.

5. Beveiliging

Een steeds belangrijker digitaal thema is online veiligheid. Die van je site, maar ook van je bezoekers. Je gegevens veilig houden doen we met: 

  • een SSL certificaat (die https:// voor je URL, zodat niemand kan meelezen), 
  • hosting bij een partij die we persoonlijk kennen en vertrouwen, 
  • onderhoud van je site, wat betekent dat we o.a. altijd op tijd updates uitvoeren,
  • een AVG proof aanpak van je site, met o.a. privacy policy en cookiemelding. 
  • eventuele extra beveiliging, zoals 2-staps verificatie, mocht dat nodig zijn. 

– Al die concrete kenmerken vormen samen de succesvolle website die je nodig hebt. Méér zelfs: het is de basis van een complete digitale strategie, waarbinnen je site als kern fungeert. En dat is precies wat ik bedoel met “wij zijn geen website bouwers, wij zijn meer”. 

Wat we doen, als we geen website bouwen – in 3 stappen

Dát is wat ons meer dan websitebouwers maakt. Wij zijn developers, maar ook strategen en marketeers. Degenen die je hele online aanwezigheid draaiende en geoptimaliseerd houden. Wij zijn dus: 

  • digitaal strategen en designers (voor een solide fundering),
  • web developers (voor custom bouw),
  • én optimaliserend marketeers (voor constante verbetering en aansluiting bij jouw bedrijfsambities).

Klakkeloos een website laten maken? Is niet wat je wil, als jezelf respecterende organisatie. Dus doen we dat niet (meer). Wat we dan wel doen? Eerst denken, dan doen. Dat betekent dat we eerst kijken naar de doelgroepen en doelen die je website dient. Wordt het een leadgenerator, informerend platform of verkoopkanaal bijvoorbeeld? Daarop bouwen we de fundering van je site. Een fundament dat we blijven optimaliseren. Voor meer succes. Meer klanten. Meer omzet. 

That’s it. 

Wij bouwen geen websites. Wij bouwen een digitale strategie, met je site als middel, voor optimale online presence & performance.

En dat doen we in 3 stappen, matchend met onze bovenstaande 3 in house expertises. 

1. Webdesign – door onze UX-ers

Onze UX-ers denken altijd vanuit doel en doelgroep: de "user first" aanpak. Op basis daarvan maken we een gebruikersvriendelijk UX design. Een webdesign dat antwoord geeft op alle strategische vragen: 

  • Waar zitten de pijnpunten, vragen en problemen van je gebruikers? 
  • Hoe kan jouw website daar de oplossing voor bieden? 
  • Welke stappen maken ze in die website om tot jouw doel, de uiteindelijke conversie tot klant, te komen?

2. Website bouwen – door onze developers

Onze developers bouwen je website vervolgens op, vanuit die fundering. Frontend en backend hebben we in huis. The whole package

Zij gaan als team aan de slag met jouw strategische online platform: je website. Ervaren developers, die altijd de belangrijkste development trends in de gaten houden, zodat jij zeker weet dat je website zo future-proof als mogelijk is. 

En bovendien een website die makkelijk te beheren is, met een simpel CMS, zodat jij zelf ook aanpassingen aan je website kunt doen, zonder daarvoor developers nodig te hebben. Team development wil uiteindelijk overdragen, en zich alleen nog richten op technisch onderhoud (zoals die veilige updates). 

3. Optimalisatie – door onze marketeers

Je hebt nu een site. Gebaseerd op je digitale strategie, gebouwd door onze developers. Nu rest alleen nog het vullen van de site. Want content is ten slotte koning. Het is waar zoekmachines je op vinden en klanten je op beoordelen, weet je nu. 

Je hebt je website laten maken. Hij is live, de klanten kunnen komen. Wat nu? 

Een noodzakelijke laatste (blijvende) stap. Data analyse en optimalisatie. Dat betekent dat onze marketeers – een team van data analisten en content experts – zich bemoeien met de resultaten en het succes van je website:

  • Doen de gebruikers wat we willen dat ze doen? 
  • Haal je je KPI’s? Heb je genoeg kliks op de offerte knop?
  • Wat kan er beter, waar zitten bottlenecks?

Volgens de data. Keiharde cijfers. Feiten.

Dat is wat we voor je doen. Dat is wat we voor je zijn. Geen website bouwers, maar jouw complete digitaal team in Limburg en Noord-Brabant. Een team dat online resultaten voor je haalt. Succes boekt. Niet als in-elkaar-klikker van een website, maar als volwaardig partner in jouw digital presence & performance. 

Wat je dus bij ons krijgt – je digital partner

Het totaalpakket van ons digitaal expert team:

  • Een digitale strategie.
    • Jij weet nu welke behoeften je gebruikers hebben,
    • waar je online naartoe werkt, 
    • waarom 
    • en hoe.
  • Een website.
    • Op maat gemaakt,
    • gebaseerd op je strategie, 
    • gericht op je doel en doelgroep,
    • in lijn met jouw huisstijl en uitstraling,
    • altijd goed werkend op alle devices,
    • met de functionaliteiten die jij wil en nodig hebt,
    • inclusief alle features voor succes,
    • en zoekmachinevriendelijk,
    • met makkelijk te hanteren CMS,
    • flexibel en schaalbaar, voor groei en verandering,
    • koppelbaar aan al je (toekomstige) interne systemen,
    • als ultiem middel voor meer omzet.
  • Een digitaal groeiteam.
    • Je eigen marketeers,
    • analyseren digitale data,
    • voor verbetering en optimalisatie.
  • Een digitaal supportteam.
    • Geen update wordt gemist, 
    • geen vraag is teveel,
    • geen digitale wens of probleem te groot.
    • Wij fixen het.

Plus: 

  • Ruim 10 jaar ervaring met succesvolle websites maken, in enorm veel branches. Van landbouw tot zorg. Van webshop tot overheid. 

Klinkt goed, toch? Zijn we ook best trots op. Klaar voor een live meet & greet met jouw nieuwe digital team?

Neem contact met ons op!

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?