App, design & database voor grote nieuwe startup

De app van de Nederlandse startup Gigit - ontwikkeld door Ketjapp - kwam binnen een jaar van de grond, sleepte in korte tijd investeringen binnen… en heeft Exitable aan z’n zijde om de app te optimaliseren, met onze digitale skills in design & development.

Gigit – startup app van 2 miljoen

Gigit is de grootste nieuwe startup app in de muziekscene. Paradiso meldde zich als lifetime partner, Giel Beelen als ambassadeur en radiostations als Kink FM en Studio Brussel (de grootste in België) vormen complete uitzend-items rondom de app. 

Wat hij doet? Je concerten (gigs) loggen, kort gezegd. “Wat Untappd voor bier is, is Gigit voor je live muziek ervaringen”, legt mede-oprichter Jannis van de Heuvel uit. Begin 2020 haalde hij met de rest van het Gigit team een investering van €100.000 binnen voor de app; goed voor een waarde van 2 miljoen van de app. 

Waar die waarde voor investeerders hem voornamelijk in zit? 

  • Het aantal gebruikers en gigs in de app – geoptimaliseerd door onze d0r flow.
  • De waardevolle data die de app beheert – geoptimaliseerd door onze development team database oplossing.

Design – user first superpower

UX (User eXperience) design is één van onze sterkste kanten. Onze superpower. Het is een digitale design aanpak met als kern-filosofie: user first. De gebruiker voorop, in alle keuzes die gemaakt worden voor de look, feel & flow van (in dit geval) de app. 

Voor de Gigit app hield dat in dat collega’s van Studio Moan het grafisch design van de app maakten, en wij de ‘UX finish’ deden. Het design digital & user friendly maken. Hoe dan? De hele user flow – de manier waarop de gebruiker met de app omgaat – werd onder handen genomen, op basis van de gestelde doelen en de data van de app gebruikers-testgroep. Belangrijk, want de user flow moet zo logisch en simpel mogelijk zijn. De allerkortste weg tonen naar het doel van de gebruiker. 

Om dat voor elkaar te krijgen incorporeerden we bijvoorbeeld: 

  • Een ‘ik was er ook bij’ functie – als snelle reactie op gigs met één druk op de knop.
  • Een uitgebreide zoekfunctie – zodat elke gig snel en efficiënt te vinden is. 

User Experience design in z’n puurste vorm. Met resultaat. Sinds de nieuwste 2.0 release van de Gigit app, mét nieuwe user flow, 2500 gebruikers  en inmiddels ruim 11.000 gelogde gigs. 

Mission: accomplished. Superpower: on. 

Development – enorme eigen database

Een van de belangrijkste functionaliteiten van de app is het zoeken naar gigs: het concert op de locatie waar je op dat moment bent. Je moet het, waar je ook bent, altijd in een paar klikken kunnen vinden. Maar hier was een hobbel. Er bestond geen externe database met álle muzieklocaties en -concerten, of ze werkten niet optimaal. 

Dus maakten we een ínterne database. Simpel gezegd door een combinatie te maken van verschillende externe bronnen; van de database van Podiuminfo tot Festivalinfo en Last FM. Bronnen die samen één volledig werkende en complete bron vormen van venues en optredens.

Optimaal voor de gebruiker die zijn gig wil loggen – en nog eens minstens zo waardevol als unieke dataverzameling van live muziek locaties in Nederland!

Probleem: opgelost. Superpower: on. 

Dat is Gigit, by Exitable. De startup app digitaal geoptimaliseerd, aan alle kanten. Voor meer waarde, meer succes en meer resultaat – op basis van doelen, data en budget. 

Digital design & development, startup style. 

Ook design & development, startup style?

Goede keuze. Want een startup idee is leuk, maar een concreet digitaal product nog veel beter. Zonder een goed werkende app of web oplossing valt er namelijk niks te tonen aan de wereld; aan gebruikers / bezoekers en investeerders. En zonder die twee, weet elke startup, ben je nergens. 

Dus beginnen we altijd vooraan, van abstract idee naar concreet digitaal product, passend binnen je budget en belangrijkste doelen. Het digitale recept voor succes, van elke startup. 

Klinkt interessant? We vertellen je graag meer, met koffie. 

Excited?

Wij bellen je terug