Hoe we 145.000 huishoudens zélf hun afval laten regelen.

Rd4 verzorgt de afval- en grondstoffeninzameling van een groot gedeelte van Zuid-Limburg. In dit gebied beheert Rd4 een achttal milieuparken en een drietal kringloopshops. Om de inwoners meer vrijheid en mogelijkheden te geven in de dienstverlening rondom de inzameling van afval en grondstoffen, hebben we een nieuwe selfservice omgeving gebouwd: Mijn Rd4. 

Een complete webapp: Mijn Rd4

Inmiddels is de webapp in gebruik en zijn de eerste paar honderd milieupassen gekoppeld door onze eindgebruikers. MijnRd4 is een omgeving waar je niet alleen je persoonlijke afvalkalender kan inzien. Je kan er ook ophaalafspraken plannen voor grofvuil, snoeiafval of kringloopspullen, je eigen containerledigingen en je bezoeken aan het milieupark bekijken. Inwoners kunnen heel gemakkelijk inloggen op deze nieuwe omgeving met een e-mailadres en eigen wachtwoord. 

Hoe we dat gerealiseerd hebben? Lees snel verder. 👇

Het vraagstuk

Hoe kunnen we inwoners van onze gemeenten de mogelijkheid en vrijheid geven om zélf dingen heel gemakkelijk te regelen? Dat was de initiële vraag van Rd4. Daarnaast was er natuurlijk nog de vraag: Hoe kunnen we de bestaande functionaliteiten in de oude Mijn Rd4 omgeving verbeteren en vernieuwen? 

Eerder mochten we voor Rd4 het corporate- én bedrijvenplatform ontwikkelen. Nu deze mooie uitdaging.

De aanpak

Met behulp van onze discovery ontdekten we de grootste gebruikersbehoefte, én de belangrijkste doelstelling van Rd4. De belangrijkste features prioriteerden we en werden verwerkt in een klikbaar prototype. Een belangrijke stap in de ontwikkeling van elk digitaal product. Met dit klikbare prototype kunnen we niet alleen testen of het logisch en gebruiksvriendelijk is voor de gebruikers. Maar ook de opdrachtgever krijgt zo een goed beeld van het eindproduct, nog voordat we met de ontwikkeling zijn gestart.

Het proces 

We kenden Rd4 al. De richtlijnen voor het design waren dus al vrij duidelijk. Dat was mooi, want daardoor konden we nog meer dan anders de focus leggen op de gebruikerservaring. In opeenvolgende sprints werden de features uitgewerkt door ons development team, getest door de PO (product owner) en stakeholders binnen Rd4, en vervolgens voltooid. Zo werkten we in kleine stapjes richting de complete webapp die op dit moment live staat voor bijna 300.000 inwoners.

Meer weten over hoe ons ontwikkelproces eruit ziet en wat een product owner is? Lees het in onze blog.

Vico Kok, manager marketing en communicatie bij Rd4:

‘Na de discovery hadden we een compleet beeld van het project. Al snel daarna kregen we een werkbaar prototype te zien van de nieuwe omgeving en konden we starten met de bouw. In tweewekelijkse sprints zagen we hoe de nieuwe omgeving langzaam gestalte kreeg. Aan het begin van elke sprint bespraken we welke onderdelen van Mijn Rd4 ontwikkeld gingen worden. Op het einde van elke sprint konden we de opgeleverde items zelf testen. Wat ik echt knap vind is dat Exitable ontzettend snel is om processen te doorzien en zelfs te verbeteren. Daarbij heeft Exitable ruim binnen de planning dit project gerealiseerd. We zijn ontzettend trots op het eindresultaat.’

Denk jij ook aan het ontwikkelen van een inlogomgeving voor jouw klanten? Misschien zelfs wel in de vorm van een (web)app? Dat kunnen we voor jou doen! Langskomen voor koffie kan altijd! Bel of mail ons voor een afspraak, en we vertellen je er alles over.

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?